ALKEMINS EVIGA ELD

May 31st, 2011 | By | Category: 2011-5 maj, Recension

Omslag till Alkemins eviga eldAv Anna Jansson
Norstedts 2011
ISBN
9789113032993, Inbunden, 312 sidor

Den gamle och världsberömde glaskonstnären Justus Hartman försvinner från sjukhuset där han är inlagd. Maria Wern söker honom, men genom olika personsammanträffanden anar hon att hon bör bege sig till Kosta Boda Art Hotel. Där gör hon ett makabert fynd. Ett lik ligger nedsänkt under vattnet i en glaslikkista. Hon inser att det finns en koppling mellan Justus Hartmans försvinnande och liket i glaskistan.

Hartman var en av de sista alkemisterna och nu vill tydligen någon ta del av hans kunnande.

Anna JanssonDet här är Anna Janssons tolfte bok om Maria Wern. Jag tycker att det här är en av hennes bättre böcker. Språket flyter och hon har funnit en intrig som inte tretton på dussinet av våra spänningsförfattare sysslar med. Hon levandegör numera både personer och miljö.

Anna Jansson tillhör den kategori av kriminalförfattare vars böcker passar i hängmattan eller liknande på sommaren. Alltså en bok att ta med sig och ha trivsamt med. Och lite spänning som får läsaren att sträckläsa boken.

LENNART HÖGMAN

Anna Jansson tillhör de etablerade deckarförfattarna och rankas i det högre skiktet. Nu kommer hon med sin tolfte del i serien om Gotlandspolisen Maria Wern. Men i Alkemins eviga eld sätts fokus till en början på hennes chef Tomas Hartman. Det är intressant. Läsarna blir naturligtvis sugna på att veta mer om alla sidokaraktärer efter så många böcker. Anna Jansson skriver som vanligt med ett flyt och driv i språket som utan krumbukter fångar läsarens intresse.

Men efter att ha läst halva boken kommer jag på mig med att något saknas. Det är inte lika bra som vanligt, eller har mina förväntningar blivit för höga? Efter ytterligare eftertanke kommer jag på vad jag saknar: Annas humor. I alla hennes tidigare böcker har humorn tagit en stor plats, men här saknas den helt. Det har varit Maria Wernböckernas styrka – att varva spänning, allvar och just humor. Missförstå mig rätt nu, boken är bra, men Anna har skämt bort oss läsare tidigare vilket får en liten besvikelse att gro i mig.

Den världsberömda glaskonstnären Justus Hartman försvinner från sitt hem på Gotland och Maria Wern beger sig till Kosta Boda Art Hotel för att söka. Där finner hon en mördad man och kan snart koppla ihop fyndet med den försvunne Justus. En jakt mot klockan följer när mördaren använder sig av alkemins principer för att utkräva sin hämnd. En hämnd för gamla oförrätter som snart har blivit standardtema i svenska deckare.

Tretton är ett bra tal för deckare. Om den trettonde boken återfinner sin balans mellan spänning och humor kommer i alla fall jag att bli nöjd.

NISSE SCHERMAN

Taggar: , , , , , , ,