Jul 25th, 2017 | By | Category: 2017-07 juli, Recension

Omslag till AlexAv Pierre Lemaitre
Alex, 2011
Översatt av Cecilia Franklin
Sekwa, 2017
ISBN 978-91-87648-77-9, 410 sidor

Franska deckare är minsann inte stapelvara på de svenska bokhandelsdiskarna, trots Fred Vargas har de inte varit det sedan belgaren Georges Simenons dagar. Det kan bero på att franska författare sällan håller sig till de regler som satts upp av anglosaxiska och för all del också svenska skribenter i ämnet. Pierre Lemaitre har övat upp sin skrivkunnighet genom att författa manuskript för film och TV och det är tydligen ingen dum skola.

Han följer i viss mån Simenon i spåren när han skapat sin originelle och mycket kortväxte parisiske kommissarie Camille Verhoeven som inte älskas av alla överordnade. Denne är precis som föregångaren Maigret en mycket tänkande, funderande och analyserande polis, men där upphör likheterna en aning, beroende på att tiderna förändrats och därmed också brottsligheten.

Efter några sidor preludier blir Alex Prévost överfallen på öppen gata och indragen i en skåpbil och förs till en övergiven fabriksbyggnad där kidnapparen låter henne hänga högt över marken i en bur. Där plågas och förnedras hon innan hon lämnas, tydligen för att dö av svält och törst. Kidnapparen har naturligtvis personliga motiv, ett inte helt ovanligt grepp i thrillerbranschen.

Detta är en mycket hårdkokt deckare som påminner om de romaner jag läste i Manhattan-serien, som var min ungdoms favoritlitteratur. Men ändå inte. Här finns mer av psykologi och kritik mot det franska samhället än det de oftast amerikanska författarna skrev om sin omgivning. Det gick inte alltid att ta deras serietidningsliknande dramatik på samma allvar som den Lemaitre serverar med sin berättelse, riktad både till magen och till intellektet. Utan att tveka växlar han thrillerformatet till att skriva en story som beskriver polisarbete. Inte heller väjer han för våldet, men gör det inte till spekulativ huvudsak. Gudskelov är inte mörkret kompakt, här finns också humor och inte minst väl beskrivna människor.

Offret, visar det sig, är ingen ängel. Alex Prévost är en mordisk kameleont med män på menyn, så kommissarie Camille Verhoeven får snart byta inriktning. Det viktigaste är inte längre att rädda livet på henne. Här handlar det om den lilla skillnaden mellan sanning och rättvisa. Lemaitres intrikata historia får många vändningar innan det sista oförutsägbara avslöjandet kommer.

Pierre Lemaitre har skrivit ett stort antal böcker sedan debuten 2006 och fick sitt genombrott med trilogin om kommissarie Verhoeven där Alex ingår men inte som inledande roman. Men för den boken belönades han med priset International Dagger Award, en utmärkelse han fått ytterligare en gång. 2013 tilldelades han också Goncourtpriset. Pierre Lemaitre har lovat att besöka Bok- och Biblioteksmässan i Göteborg i höst.

Pierre Lemaitre

Pierre Lemaitre. Foto Bruno Charoy