Jul 27th, 2016 | By | Category: 2016-07 juli, Recension

Omslag till Albions dotterAv Ilka Tampke
Skin, 2015
Översatt av Örjan Sjögren
Forum, 2016
ISBN 978-91-37-14533-4, 396 sidor

Albions dotter är en spetsfundig blandning av fantasy, spänning och ”verklighet” i den mystiska värld som utgjorde det forntida sydvästra Britannien. I den keltiska bosättningen Caer Cad måste varje nyfödd ha ett hudtotem som berättar barnets ursprung och var i gemenskapen det hör hemma. Den som saknar ett sådant, som huvudpersonen Ailia, får inte gifta sig och behandlas mer eller mindre som utstött. Ailia är ett hittebarn som uppfostras av den keltiska stamdrottningens kokerska, som hon kallar ”kokmor”. Hon får arbeta i byn så länge hon håller sig i utkanten men tillåts efterhand att få en viss ställning i drottningens kök.

Tampke beskriver hennes liv och drömmar känsloladdat och detaljerat och väcker läsarens sympati för henne och för de människor som försöker skydda henne. Personbeskrivningen är intressant och ger viss insikt i hur folk levde och såg sin tillvaro under det första århundradet efter vår tideräknings början – det vi kallar järnåldern.

När det visar sig att deras trakter hotas av Romarna kommer det fram att Ailia har krafter som övriga stammedlemmar saknar. Men stammens urmödrar tycks ha valt ut henne för något större. Hon kommer i kontakt med tidiga druider, träffar en mystisk man som väcker hennes förträngda känslor och söker den kunskap som förnekats henne i Den förbjudna skogen.

Det har blivit en blodfylld berättelse om kollisionen mellan två världar (och två män), skriven av Ilka Tampke med självsäkerhet och övertygelse. Ailia skildras som embryot till en modern människa, full av tvivel och förtvivlan och med en brinnande lust att lära. Man upplever författarens berättaglädje och får förståelse för det åldriga stamsamhällets försök att begripa sin omvärld.

Jag föll pladask för den fantasyliknande settingen och för beskrivningen av människorna, fast kanske inte lika mycket för kärlekshistorien. Men boken har underbara stycken som gör den mycket läsvärd.

Ilka Tampke föddes 1969 i Sydney men bor nu med partner och två barn i Woodend i Australien. Hon har arbetat med teater och kulturfestivaler. Som författare har hon tidigare publicerat ett antal noveller. Albions dotter är hennes debutroman.

ÅSA PETTERSSON

Ilka Tampke

Ilka Tampke. Foto David Porteus