ALBINO

Mar 11th, 2020 | By | Category: 2020-03 mars, Recension

Omslag till AlbinoAv Mons Kallentoft & Anna Karolina
Bookmark Förlag, 2019
ISBN 978-91-89007-19-2, 330 sidor

Mons Kallentoft är 51 år, journalist och författare. Han har skrivit en lång rad av böcker, bl.a. tolv om kriminalinspektör Malin Fors med handlingen förlagd till Linköping. Kallentoft har författat sex böcker i den så kallade Herkulesserien (efter Herkules stordåd från den grekiska mytologin) tillsammans med andra medförfattare, i vilka kriminalinspektör Zack Herry är huvudpersonen. De fyra första böckerna i serien (Zack, Leon, Bambi och Heroine) skrev han tillsammans med Markus Lutteman. De två senaste (Falco och Albino) har han skrivit med Anna Karolina. Anna Karolina har arbetat som polis i 15 år och debuterade 2014 med Stöld av babian.

Albino är således den sjätte fristående delen i serien med Zack Herry. Den börjar med att en man hittas död utomhus en morgon i november. Ena armen har huggits och mannen har förblött. Samma dygn kidnappas en kvinnlig modell. Bägge offren har albinism. Zack Herry och hans kollegor försöker att förstå sambandet. Har den smutsiga handeln med albinokroppsdelar nått Sverige? Privat dras Zack in i en alltmer komplicerad relation till Hebe, som verkar vara hans syster. Hebe insjuknar hastigt i en livshotande sjukdom och Zack är den ende som möjligen kan rädda henne. Då kidnappas han.

Liksom i de tidigare böckerna hålls ett snabbt tempo och genomgående en hög spänningsnivå. Språket är rakt och direkt, kapitlen korta och en hel del cliffhangers som får läsaren att vända ytterligare ett blad. Författarna väver en till stora delar trovärdig historia även om det finns delar som skjuter över målet. Men det gör inte så mycket, för handlingen fängslar och är oförutsägbar när trådarna dras samman till den explosiva upplösningen. Och sista sidorna mynnar ut i en oviss fortsättning.

Albino är en välskriven bok där de bägge författarnas skrivstil blir en gemensam. Och de har skapt en mycket underhållande bok!

Mons Kallentoft och Anna Karolina

Mons Kallentoft och Anna Karolina. Foto Anna-Lena Ahlström