ÄKTA AMERIKANSKA JEANS Det stora århundradet VI

Sep 15th, 2016 | By | Category: 2016-09 sep, Recension

Omslag till Äkta amerikanska jeansAv Jan Guillou
Piratförlaget, 2016
ISBN 978-91-642-0494-3, 417 sidor

Guillous sjätte del av romansviten Det stora århundradet har kommit fram till 1950-talet och här märker man på allvar hur mycket familjen Lauritzen, böckernas huvudpersoner, har med författarens egen släkt att göra. Här är det Eric som berättar om sina barn- och ungdomsår och tidsmarkörerna är många. Eric är liksom Jan Guillou född 1944, uppvuxen i Saltsjöbaden – Saltis – där morfadern försöker locka in honom i familjeföretaget och tar med honom på långa resor där han får lära sig hur världen enligt morfadern fungerar.

Upplevelser man känner igen från Guillous Ondskan dyker upp efterhand i något modifierad form och överklassens förmåga att styra över både barn och omgivning beskrivs väl. Det är viktigt att ha en fin fasad, att hålla skenet uppe, att ha ett gott självförtroende i alla lägen. Eric har drag av de övermänniskor som också finns i författarens tidigare romaner, oavsett om de är thrillers eller annat. På en del håll i denna bok har det dämpats, på andra håll inte. Somliga gestalter – i synnerhet modern – beskrivs gediget och får komplicerade drag, vilket jag uppskattar.

Det fattas inte pengar hos släkten men rikedom hjälper inte när man tampas med saker ur det förflutna, något som unge Eric anar när vissa samtalsämnen tystas ner och föremål göms undan. Det nya decenniet andas dock framtidsoptimism men en hel del gamla fördomar biter sig fast. Jag känner igen och uppskattar beskrivningen av 50-talet trots att Erics uppväxt och min skiljer sig åt både geografiskt och ekonomiskt. Känslan av att allt bara kommer att bli bättre och att ingenting egentligen är omöjligt genomsyrar inledningstexten.

Eric vill bli författare, gärna politisk sådan, eftersom han som så många andra unga insett att världen inte är en rättvis plats. Han diskuterar sina texter med tante Johanne (i Blå stjärnan kämpade hon mot nazisterna tillsammans med norsk motståndsrörelse) som nu blivit litteraturkritiker i på Dagens Nyheter. Antagligen är dessa avsnitt viktiga för Guillou men i romanen känns det inte lika viktigt för läsaren.

Men i stort sett är denna nostalgitripp en god men annorlunda fortsättning på de tidigare romanerna i sviten. Om man ska tro författaren (och det bör man väl göra, han brukar vara ordhållig) ska det bli fyra till innan det är dags att sätta definitiv punkt. Det ska bli intressant att se hur en alltmer åldrande Guillou ska tolka en epok som kommer allt närmare samtiden.

Jan Guillou

Jan Guillou. Foto Peter Knutson