ADVOKATEN

Nov 8th, 2016 | By | Category: 2016-11 nov, Recension

Omslag till AdvokatenAv John Grisham
Rogue Lawyer, 2016
Översatt av Kjell Waltman
ISBN 978-910-016671-7, 363 sidor

Grisham är en pålitlig författare med hög lägstanivå. Även om Advokaten inte är det bästa han skrivit och man kan ha synpunkter på hans huvudperson, den blåljusjagande, enstörige gatuadvokaten Sebastian Rudd som driver sin byrå från en skottsäker bil och bara tar sig an hopplösa fall, har han åstadkommit en roman som ända fram till slutet har ett etiskt syfte.

Det är en rättegångsthriller med den lätt kriminelle (originalet heter Rogue Lawyer) men på ett helt eget sätt rättspatosdrivne Rudd som centralgestalt i en mångfacetterad historia om ett antal fall. Till att börja med känns upplägget förvirrande, men det tar sig.

Han är en workaholic, alltid beväpnad och har en förkärlek för starka drycker (bar i bilen som körs av hans kombinerade chaufför och livvakt, förstås), har svårt att sova och diskuterar ofta vårdnadsfrågor gällande sonen med sin förra fru. Han tar med sjuåringen till kampsportgalor eftersom han också är manager åt en mixed martial arts-slagskämpe från San Salvador och vid en sådan tillställning händer saker som inte borde hända.

Ett spännande avsnitt handlar om hans försvar av en dödsdömd brottsling. Han menar att även den mest brutale förövare, som redan är dömd i media, har rätt att få ett kompetent försvar. Detta gäller också en satanist anklagad för mord på två flickebarn.

Grisham har länge och i flera böcker kritiserad det amerikanska systemet som inte enbart dömer alltför många till fängelse och inte alltid är rättssäkert, i synnerhet vid utdömandet av dödsstraff, något han är emot. Hans böcker, ända från debuten med Juryn 1988, beskriver ofta rättsfall när den lilla människan kämpar mot de övermäktiga myndigheterna. Han har själv ett förflutet som jurist och är numera bosatt i amerikanska södern.

LEIF PETER JONSSON

John Grisham

John Grisham. Foto Bob Krasner