ABSINTÄNGELN

Nov 3rd, 2013 | By | Category: 2013-11 nov, Recension

Omslag till AbsintängelnAv Maria Gustafsson
Podium 2013
ISBN 978-91-86376-17-6, 342 sid

Det har nu gått ett antal år sedan det kalla krigets fotsoldarer, agenterna eller spionerna, tog steget in från kylan. Men det betyder inte att alla är döda och begravda. De finns fortfarande mitt ibland oss. Maria Gustafsson (född 1946 i Boden) skriver om en sådan person, tolken Klara Andersson. Detta är den tredje boken om henne. Efter romanerna Den vidunderliga utsikten och Huset på Carrera 9 återvänder nu huvudpersonen till Stockholm efter år i Columbia och Spanien där hon rapporterat för CIA. Nu hoppas hon på att kunna lämna detta ljusskygga liv bakom sig, men naturligtvis händer det saker som får henne att tveka.

Mycket av det som Maria Gustafsson låter Klara Andersson genomgå har hon själv upplevt som film- och tv-skådespelare, producent och manusförfattare i Spanien där hon varit bosatt i många år. Klara Anderssons cover vid återkomsten till Sverige är arbete som simultantolk (det är också Maria Gustafssons yrke) vid en rättegång i Svea Hovrätt gällande klandrad skiljedom mellan Tjeckiska republiken och en utländsk investerare, något som får henne att minnas tillbaka till en period då hon gjorde ett jobb för den tjeckoslovakiska TV:n i Prag. Inte bara minnas, det finns annat som påminner om den plågsamma och bitterljuva sejouren.

Gustafsson skriver rappt och spännande och övertygar läsaren om att händelser, dofter och miljöer som dyker upp i berättelsen är autentiska. Absintängeln är en historia med Le Carré-smak som knyter samman nutid med åren före Berlinmurens fall. Hon serverar oss ett flertal fall där bedrägeri, falsk och äkta kärlek, stora pengar och viktiga kontakter är av stor betydelse och där det visar sig att mycket som verkade avlägset faktiskt hörde ihop.

Efter en trio spännande romaner tillsammans med Klara Andersson ser jag fram mot den fjärde.

Maria Gustafsson

Maria Gustafsson. Foto Kjell E Genberg