A FIVE YEAR PLAN

Sep 15th, 2009 | By | Category: 1998-2, Recension

By Philip Kerr
Hutchingson 1997

När man läser pressreleaserna före boken baxnar man nästan över vad denne författare åstadkommit. Eller vad sägs om detta: Hans A Philosophical Investigation har sålts till Paramount för över 500000 dollar och ska bli film av mannen bakom Fatal Attraction. Dead Meat har dramatiserats av BBC TV med Brian Cox som huvudperson. Gridrion ska bli långfilm och hans senaste, Esau, har köpts av Walt Disney för 2 miljoner dollar. Som avslutning kan då nämnas att denna bok – A Five Year Plan – just sålts till Tom Cruise för en sexsiffrig summa.

Här handlar det om Dave Delano, en ytterst charmerande, intelligent och välbyggd man, som just avtjänat fem år i Floridas Stadsfängelse. Han har nu beslutat sig för att göra en kupp som ger honom slantar för livet – och mycket. Det har tagit honom dessa fem år att fundera ut en plan att råna fraktfartyget The Duke, som fraktar tjugo lyxkryssare av olika storlekar från Florida till Franska Rivieran. Han tänker ta rubbet, dvs. kontanter, juveler, värdefull konst samt, något han fått reda på, en försvarlig mängd miljoner i tvättade sedlar.

Samtidigt har FBI ögonen på detta fraktfartyg, som inte bara fraktar dessa lyxbåtar utan också… FBI skickar med ett team på fraktaren och ganska snart får Dave kontakt med FBI-agenten Kate Furey. Tycke uppstår och sedan följer händelserna slag i slag i denna mycket intelligenta och spännande thriller.

IWAN MORELIUS