Sep 30th, 2020 | By | Category: 2020-09 sep, Recension

Albert Bonniers Förlag, 2019
ISBN 978-91-0-017572-6, 396 sidor

KVINNAN SOM JAGADE ENSAM
Av Magnus Jonsson
Modernista, 2019
ISBN 978-91-7781-502-0, 410 sidor

Jag har sedan många månader haft sju böcker liggande på mitt skrivbord. Sju böcker som mer eller mindre varit mitt dåliga samvete. Sju böcker som formligen skrikit i kör: ”Kom igen nu, läs mig, recensera mig, jag vill, jag vill.” Sju böcker som jag dagligen negligerat. Sju böcker som nu verkligen fått ligga till sig. På grund av covid-19 och annat skit, på grund av slapphet och orkeslöshet. På grund av … ja, jag vet inte vad egentligen. Men nu jäklar ska här skrivas!

En sådan bok är kriminalromanen Dödligt hot skriven av nestorn i genren, 87-årige Jan Mårtenson. Jag måste erkänna att jag slutade läsa om Mårtensons antikhandlare någon gång i mitten av 1980-talet. För jag tyckte då att samma story upprepade sig om och om igen. När jag nu återser Johan Kristian Homan och hans siamesiska katt Cléo känns det som ett kärt återseende. Lika småputtrigt som jag minns det från förr och ungefär samma typ av flyhänt händelseförlopp. Aldrig långtråkigt och dessutom har fästmön Francine Silfverstierna dykt upp sedan sist.

Det här är bok 47 om den fridsamme antikhandlaren med butik i Gamla stan i Stockholm. Och när detta skrivs har redan bok 48 kommit ut! Mårtenson är en rutinerad skribent och han lever förstås mycket på att han kan leverera en god berättelse. Huruvida den är trovärdig eller inte får hans trogna läsekrets avgöra. Jag kan väl tycka att kärnvapen, regeringskansliet, anonymt utpressningsbrev och kidnappning inte riktigt hör hemma i Johan Kristian Homans trygga värld. Men Jan Mårtensons läsare säger annat. En lättläst bok där det väl kanske främst är receptet ”Catarinas tonfisksås till pasta”, i slutet av boken, som lever kvar längst i minnet.

Det är knappast någon nu levande svensk författare som mutat in ett område så väl som Jan Mårtenson. Homan, Cléo, ett antal goda middagar, mys och en spännande berättelse, och voilà – en framgångssaga utan slut. Men man måste förstås också kunna skriva väl. Jan Mårtenson är en mästare på det skrivna ordet. Det han skriver talar till en och man känner sig liksom lite mysig till mods när man lagt ifrån sig boken. Och så kan man konstatera att Jan Mårtenson tillhör en helt annan kategori författare – den gamla skolan, helt enkelt – än de aspirerande författare som finns på marknaden idag.

Omslag till ShadEn tetralogi är en sammanhållen grupp av fyra verk inom något konstnärligt område. McCall med undertiteln ”En thrillerskröna om en man från Stora Tuna och en biluthyrare från San Franscisco” är en direkt fortsättning på trilogiböckerna Masen, Tessen och Shad, och böckerna får väl just därför sägas utgöra en tetralogi. Jan Mårtensons levande språk och levande karaktärer finns inte i McCall – men däremot passar den lite hårdkokta stilen författarens språk och berättelse. Inget mys här inte!

McCall, liksom de tidigare böckerna, är utgiven på förlaget Ditt eget rum. Ditt eget rum vill ”inspirera seniora debutanter att delta i det litterära samtalet”. 72-årige journalisten Krister Holmquist debuterade 2018. Så många recensioner har det väl egentligen inte blivit men BTJ-häftet, som ju ska vara en hjälp för Sveriges bibliotek, skrev vid debuten att den var ”En avancerad thrillerskröna”, och Staffan Heimersson konstaterade att den var ”Välskriven och spännande”. Bokus spädde på med ”Suveräna dialoger”.

Nåväl. Hur är då McCall? Tjaa … 216 sidor i den första boken har blivit 395 tätt skrivna sidor i den fjärde boken. Man märker i och för sig att det är en driven skribent som ligger bakom arbetet. Men också drivna skribenter måste kunna sätta punkt; författarens böcker har tenderat att bli längre och längre. Huvudkaraktärerna är inte så oerhört intressanta så att de tjänar på att tjatas ut. Boken är lite tröttsam att läsa, alltså, men med en rejäl redigering skulle boken kunnat vara en riktigt bra thrillerskröna. Nu väntar författarens femte bok Terror (och jakten på den osynlige terroristen).

Omslag till Upprättelsen71-årige Mats Ahlstedt har däremot fått till det igen! Upprättelsen är här. En fristående uppföljare till Den sista vilan och Fruktans hus. Lars-Erik Holm har tidigare på dessa sidor konstaterat att vi i ”Mats Ahlstedt fått en deckarförfattare av internationell klass”. Efter femton böcker har författaren arbetat upp skrivkonsten till en sådan nivå att även denne recensent blir imponerad. Mycket dialog mellan personerna för den spännande handlingen framåt – ett grepp som gör boken lättläst. En bok med kvalitet. Ser fram emot att få veta mer om kriminalkommissarie Fatima Wallinder.

I min hög av böcker har vi nu klarat av de tre äldsta författarna. Nu går vi på de som är i femtioårsåldern! Författandet har i och för sig inte så mycket med ålder att göra, men visst märks det om en författare har skrivit mycket eller lite genom åren. Mycket skrivande ger erfarenhet och till och med kompetens att skriva inom många olika genrer.

Omslag till Fallet50-årige Lars Wilderäng har skrivit spänningsromanen Fallet. En bok som den här recensenten verkligen sett fram emot. Inte för inte har författaren sålt över 400.000 böcker och vunnit Stora ljudbokspriset 2018. Fallet är en thriller om sociala orättvisor och om hur nära gränsen till personlig konkurs vi alla är. Alla som på något sätt hamnat utanför samhällets skyddande ramar kan känna igen sig i boken. På samhällets botten är det verkligen ingen som lyssnar. Varför tog den här boken slut så fort? Läs så förstår du!

Omslag till Maskmakaren48-åriga Anna Ihrén har skrivit boken Maskmakaren. Inte illa pinkat av en författare som enligt tidningen Allas skriver enbart på bussen. Enligt författaren själv blev hon nekad utgivning av 23 förlag. När man läser hennes nu – tror jag – sjätte bok så kan man förstå förlagens tvekan. För Anna Ihrén konkurrerar med Camilla Läckberg och Emelie Schepp. Och vem vill ha ännu en Camilla och Emelie …? Så det blev utgivning på eget förlag. Det visade sig vara lyckat. Boken är precis så välskriven som man kan förvänta sig av en kommunikatör i Göteborgs stad.

Omslag till Ensamvarg47-åriga Christina Erikson har låtit tala om sig som operationssjuksköterskan som omskolade sig och tog en fil. kand. i medie- och kommunikationsvetenskap. I boken Ensamvarg presenteras kriminalkommissarie Elias Svensson och ett antal andra typer – där kanske författaren Cornelia Lind är den som sticker ut – och de fångar läsaren. Psykisk och fysisk terror. En styckad kropp vid en återvinningsstation. Skyddslösa flyktingungdomar. Sex. Vårdnadstvist. Hemlig sammanslutning. Hemligheter som drivs upp till ytan. Också detta är en spänningsroman som skulle mått bra av färre sidor. Men för sjutton: läs!

Omslag till Kvinnan som jagade ensamOch så slutligen, den sjunde boken i högen, en bok där jag inte känner till författarens ålder. Jag kan inte rå för det, men jag är allergisk mot böcker som anspelar och delvis snyltar på titlarna i Stieg Larssons Millenium-trilogi. Kvinnan som jagade ensam är en sådan bok. Titeln må på det viset vara avskräckande för somliga men boken är läsvärd. Magnus Jonsson är en god berättare och sådana ska vi vara rädda om.

PETER OLOFSSON