Mar 20th, 2018 | By | Category: 2018-03 mars, Recension

Omslag till 4321Av Paul Auster
4321, 2017
Översatt av Ulla Roseen
Albert Bonniers Förlag, 2018
ISBN 978-91-0-017099-8, 945 sidor

Denna berättelse om Rose och Stanley Fergusons efterlängtade förstfödde som kom till världen på Beth Israel-sjukhuset i New Jersey ett par veckor för tidigt den 3 mars 1947 har blivit en exposé över både USA:s senare historia och en memoar på ett närmast Dickensiskt sätt allt speglat genom livet hos fyra pojkar som alla är Archibald Isaac Ferguson. Dessa liv sammanfaller i ett som vindlar åt olika håll och inte enbart levs i Amerika utan också på andra sidan Atlanten.

Det är en strukturellt komplicerad utvecklingsroman, en tung skildring på mer än ett sätt (boken väger en hel del), skriven på ett sätt som skiljer sig från dagens snabba berättande. Den tar upp pojkens olika drömmar under tiden han växer till både kropp och själ. Man sjunker in i narrativet, förvånas ibland över de olika förloppen och följer med när de olika Archibald Isaac träffar och förälskar sig i den överväldigande Amy Schneiderman. Auster ställer ideligen frågan och vad det är som bestämmer människans framtid, om det är yttre händelser, beroendet av familjen eller om dubbelspiralen som finns i oss alla är allenarådande.

Men det är så mycket mer än så. Boken berättar om framtidstrons femtiotal, åtminstone hos den vita befolkningen. Det var annorlunda för de svarta som hade rasismen att kämpa emot. Men optimismen fick många törnar under sextiotalet. Då började Vietnamkriget uppmärksammas, president Kennedy mördades i Dallas och tilltron till det politiska etablissemanget stukades. Frågor om vart den fria världens bastion var på väg började ställas.

Auster låter oss bli bekanta med ett myller av människor, släktingar till Archibald och många andra. Eftersom berättelsen spänner över så lång tid finns många episoder att grunna över. På vad sätt inverkar händelserna på de olika personernas livsval, inte minst quadrupelhuvudgestaltens. Hans fyra liv går åt olika håll genom barndom, ungdomsår, vänförhållanden, utbildning och intressen. De han träffar på har också olika livsöden och egenskaper i de skilda avsnitten. Lite knepigt är de dock att hålla redan på vem av alla fyrtal det berättas om. Man får stanna upp och tänka efter.

Alla Archibald innehåller delar av författaren men det är den pojke som har författardrömmar som jag inbillar mig ha största likheten. Det är kanske dessa delar som emellanåt gör de fyras liv likartat i många avseenden trots de olika händelserna och förutsättningarna. Jag är tacksam över att de olika gestalternas berättelser är så tydligt avskilda att det går att läsa om var och en i följd. Longörer finns naturligtvis, konstigt vore det annars i en bok som rymmer 945 sidor,  och det är inte alltid huvudpersonerna är huvudpersoner.

Paul Auster är precis som Archibald Isaac Ferguson född 1947, fast den 3 februari. Han slog igenom som författare i slutet av 1980-talet med böckerna som går under samlingsbegreppet New York-trilogin. Hans verk – romaner, memoarer, poesi, essäer och filmmanus – har fått åtskilliga priser och mycket är översatt till andra språk.

LEIF PETER JONSSON

Paul Auster

Paul Auster. Foto Lotte Larsen