Oct 4th, 2010 | By | Category: 2010-3, Recension

Omslag till 4.50 från PaddingtonAv Agatha Christie
4.50 from Paddington 1957
Översatt av Britt-Marie Bergström
Inläst av Anita Wall (7 CD, ca 8 tim)
Bonnier Audio 2010

Jag minns fortfarande när jag läste denna deckare av Agatha Christie (1890–1976) första gången. Det var mitt i smällkalla vintern 1959 och jag arbetade som nattredaktör på Hälsinge/Söderhamns-Kuriren. Boken hade lånats på biblioteket och jag började läsa på natten efter att ha kommit till mitt hyresrum. Som nattamat hade jag en genomfrusen tioöres falukorvsbit köpt i en automat. Jag tyckte boken var spännande och den sträcklästes.

Anita WallNär jag nu lyssnar på Anita Walls (bilden) uppläsning kommer allt detta tillbaka. Christies roman håller fortfarande, men på ett annat sätt än jag uppfattade den för drygt 50 år sedan. Berättelsen är kanske inte så upphetsande för dagens läsare, vana vid mer action och mer våld. Däremot är det intressant att höra om ett England med bärare på järnvägsstationerna, hushållerskor och trädgårdsmästare i hemmen och ett livstempo som knappast finns längre.

Historien är välkänd för deckarläsare (och filmhabituéer) med några år på nacken: Elspeth McGillicuddy åker tåg och råkar se ett mord begås i en vagn på ett tåg som går på ett parallellt spår. Hon anmäler saken men blir kallsinnigt bemött. När hon kommer hem till miss Jane Marple blir hon äntligen trodd och miss Marple bestämmer sig för att granska mysteriet närmare. Jane Marple räknar ut att liket måste ha kastats ut från tågvagnen när denna passerade godset Rutherford Hall som bebos av familjen Crackenthorpe. Eftersom hon känner sig gammal och skröplig anlitar hon sin vän, den unga och klyftiga Lucy Eyelesbarrow som tar anställning på godset. Hon söker den döda och finner henne och fattar snart att familjen hon arbetar hos döljer saker och konspirerar för att komma över släktarvet. Mördaren bör finnas i denna krets och miss Marple börjar lägga färdigt pusslet.

Agatha ChristieChristie var en skicklig författare av pusseldeckare och 4.50 från Paddington var en för sin tid riktigt spännande historia. Man kan förstå att boken filmats. Faktiskt tre gånger. 1961 gjorde den ljuvliga Margaret Rutherford huvudrollen, 1987 spelades den av Joan Hickson och 2004 av Geraldine McEwan.