30 NYANSER AV SAKNAD

Sep 11th, 2016 | By | Category: 2016-09 sep, Recension

Omslag till 30 nyanser v saknadAv Josephine Almanakis, Vanessa Leontina, Sylvia Lidén Nordlund, Mirjam Lindahl, Annika McClintock, Annika Melin, Hanna Nordlander, Ann Olerot, Ylva Olsson, Petra Sandberg Holstensson, Susanne Schemper, Jessica Svensson, Agneta Söderberg, Rose Tillberg Mattson, Karolina Larsson, Mia Kim, Linda Jansson, Monic Arvidson W, Birgitta Backlund, Anna Bendréus Kinding, Jessica Berggren Turban, Karin Brissman Wigren, Catarina Ceder, Carina Drätting, Malin Gille, Helena Grundström, Emmelie Hardenberg, Cecilia Hedberg, Cecilia Hultberg, Jenny Jacobsson och Elsa Tormena
Ordberoende Förlag, 2016
ISBN 978-91875952-9-5, 281 sidor

Denna antologi bekräftar teorin om att det är kvinnor som står för kulturen. Inte ett mansnamn så långt ögat når.

De tre ”nyansantologier” som hittills kommit från Ordberoende Förlag som ett resultat av det upprop på Facebook som initierades av Jenny Hacobsson 2013 har alla visat sig innehålla noveller med substans från en rad författare som hittills arbetat mer eller mindre i det fördolda. Bara få av dem har kommit med egna verk, men de som dykt upp har fått uppmärksamhet.

Om den första av de tre novellsamlingarna – #Älskanoveller – skrev Jean Bolinder i Dast att han ” läst och begrundat alla berättelserna och det märkliga är att dom är bra hela högen. Alla deltagarna kan bli författare. Det är väl sensationellt!” Han var lika förtjust i nummer 2 som hade underrubriken 30 nyanser av kärlek och noterade att han ”läst och begrundat” men inte hittat ett enda bidrag som han inte gillar.

I år är ämnet saknad och detta turneras med stor variation av de drygt 30 författarna. De vrenskas med känslorna inför brister av olika slag, inför mänskliga fenomen som åldrandets sjukdomar, hur otrohet påverkar och hur man kan motverka dessa känslor eller bara låta sig flyta med. Det är förvånande hur dessa 30 författare lyckats karva fram så många vinklar ur det enda ordet ”saknad”.

Samtidigt kan det bli lite mastigt för läsaren. Mitt förslag är att läsa en eller två noveller och låta boken vila ett slag innan man fortsätter. Men läs ut hela, det är den värd.

NINNI C. LARSSON