Jan 6th, 2015 | By | Category: 2015-01 jan, Recension

ISBN 9789198112726, 96 sidor
DYLAN DOG
Mater Morbi
Av Roberto Recchioni
Ades Media förlag, 2014Omslag till Mater Morbi
ISBN 9789198112757, 137 sidor

Det här är tre separata äventyr med mardrömsdetektiven Dylan Dog i huvudrollen. Hans jobb är att lösa gåtor med övernaturliga inslag. Men det betyder inte att han vet allt om hur det övernaturliga fungerar. Ofta måste han gå på känn.

I Av vargablod hamnar han i en mordutredning som kretsar kring en herrgård, och än mer kring den något klumpige husbiträdet Sally. Detta är en mycket kort historia, men trots detta innehåller den alla de vändningar och hemligheter som utmärker Dylan Dog-serier.

I De sista ljuva åren får Dylan uppdraget att nästla sig in i ett ålderdomshem vars inneboende är onaturligt gamla, och ta reda på hur och varför. Att få svar visar sig inte vara några problem då gamlingarna är väldigt öppna med anledningen till sin höga ålder. Men deras övernaturliga förklaringar skiljer sig dramatiskt från varandra vilket gör det ännu svårare för Dylan att lista ut vad som egentligen händer. Dessutom börjar de gamla plötsligt att dö av märkligt naturliga orsaker. Detta är en väldigt fängslande historia som tvingar en att läsa ända tills de sista sidorna när mysteriet äntligen får sin upplösning. Och den lämnar ingen besviken.

Sist har vi Mater Morbi som är den mörkaste och svåraste läsningen av de tre. Helt plötsligt blir Dylan allvarligt sjuk och tas in på sjukhus. Snart hamnar han i en mardrömslik situation av sjukdom, smuts och död. Han har nämligen blivit föremålet för Mater Morbis intresse. Hon är sjukdomen personifierad och har som enda nöje att plåga och skada dem hon tycker om. För en gångs skull har Dylan hamnat i en situation där han är helt försvarslös och döden verkar vara det bästa alternativet.

När detta seriealbum kom ut 2009 var det mitt i en hätsk debatt i Italien om dödshjälp, och denna serie hamnade tack vare sitt tema mitt i skottelden. Mater Morbi har blivit kallad en av de bästa Dylan Dog-serierna någonsin, och det är förståeligt. Med sitt svåra men väldigt välberättade historia är det inte bara en berättelse man har svårt att inte läsa klart, man har även svårt att inte tänka på den långt efter. Om sjukdom, död och sin egen dödlighet.

JOHANNES GENBERG