May 23rd, 2020 | By | Category: 2020-05 maj, Recension

Omslag till 23Av Linwood Barclay
The twenty-three, 2016
Del tre i serien Promise Falls
Översättning Kjell Waltman,
Louise Bäckelins förlag, 2020
ISBN 9789177990529, 462 sidor

Varför upptäcker inte fler svenskar deckarförfattaren Linwood Barclay? frågade Lotta Olsson i DN i mitten av maj. Jag råkade samtidigt ha en bok av honom i en liten hög med olästa böcker – så det var väl dags att ta mig an den. Visserligen är boken med den svenska titeln 23 den tredje i en trilogi om människor i en liten amerikansk stad på landet i norra USA. Och visst hade läsningen kanske blivit något enklare om jag redan hade läst de två första i trilogin, Sveket och Lögnen. Innan jag börjar läsa väcks dessutom frågan varför ett svek och en lögn följs av en bok med nr 23 som titel. Jag har ofta undrat över valet av svensk titel på översatta böcker: här kunde boken ha vunnit på att ha haft titeln Den tjugotredje, tänker jag, inte enbart för att den börjar utspela sig den 23 maj.

Att läsa 23 just denna vår erinrar på sina ställen obehagligt mycket om rådande pandemisituation världen över med svårt sjuka på överfulla sjukhus. Men som bokomslagets recensionscitat uttrycker det: här är det fråga om en snabb och gastkramande bok. Och det stämmer. Första dagen brakar loss med ett sjukdomsutbrott, mängder av svårt sjuka på alla håll i staden och alla behöver vård och hjälp samtidigt och många människor dör. Det är först när jag läst färdigt som jag inser att allt som händer i boken utspelar sig på bara ett par dagar. Trots bokens drygt 460 sidor med 67, låt mig kalla dem numrerade kapitel, även om några bara är en rad eller några få ord så ger det ett intryck av struktur och ordning – men läsaren tappar snabbt kollen över att allt utspelar sig på några få dygn.

Människoöden virvlar fram över sidorna med en blandning av mord, blod och rutten moral och sorgliga öden och flera små försök till godhet om vartannat. Men det finns en överviktig kriminalinspektör Duckworth som kämpar sig fram genom timmarna och de många katastrofer som drabbar män, kvinnor och barn. Utan honom hade krisläget i staden blivit övermäktigt. För det är ju inte bara sjukdomsutbrottet som snabbt inses vara någon form av förgiftning i vattensystemet, här sker också andra våldsbrott som väcker kriminalarens minnen av tidigare illdåd mot kvinnor. Nu är detta inte en variant av Raymond Carvers noveller i filmen ”Short Cuts” men tankarna på den infinner sig likafullt. I en liten stad som Promise Falls dyker några människor upp igen och igen och blir mer än bara antydda gestalter, de blir faktiskt människor som går sina olika öden till mötes.

BIRGITTA NEY

Linwood Barclay

Linwood Barclay. Foto Michael Rafelson