Dec 9th, 2013 | By | Category: 2013-12 dec, Recension

11/22/63, 2011
Översättning Boo Cassel
Albert Bonniers förlag 2013
ISBN 9789100134129, inb, 725 sid

Det var tur att John F. Kennedy klarade sig undan attentatsförsöket i Dallas 1963 med blotta förskräckelsen. Annars vet ingen hur det hade gått.

Eller?

Att försöka beskriva hur det blivit om inte om hade varit vid något visst tillfälle i det förflutna brukar kallas kontrafaktisk historieskrivning. Engelskläraren Jake Epping nöjer sig inte med så lite. I Stephen Kings senaste roman tar han bokstavligt talat ett kliv från 2011 ned i 1950-talets USA för att under några år göra allt han kan för att förhindra mordet på president Kennedy. Detta udda uppdrag har Epping anförtrotts av en god vän, en döende snabbmatskrögare som upptäckt en tidsmaskin i sitt förråd. Krögaren har själv gjort otaliga resor tillbaka till 1950-talet för att bunkra billigt nötkött till sina hamburgare.

Stephen KingDetta låter onekligen skruvat. Samtidigt är förflyttningen fram och tillbaka i tiden det enda riktigt osannolika eller övernaturliga inslaget i romanen. I övrigt har den gamle skräckmästaren skrivit en mycket realistisk och jordnära berättelse. Den rafflande jakten mot tidpunkten för Kennedymordet flätas samman med en ingående skildring av det småstadsliv som tidsresenären Jake Epping lever i väntan på sitt stora ingripande. Tidsandan är fint fångad, med en blandning av troskyldig modernitet, grov sexism och ännu grövre rasism. Och riskerna med att försöka ändra historiens gång turneras snyggt i romanens avslutande delar, där ett antal överraskningar väntar på Epping och läsaren.

22/11 1963 har en episk bredd och ett inre driv utöver det vanliga. Kennedymordet har blivit en stapelvara i modern amerikansk litteratur, men Stephen Kings hantering av motivet är lika originell som mästerlig. Hans roman är ett massivt block av underhållning på nästan 800 sidor och dessutom en tankeväckande lek med frågor om människan, tiden och historien. Till det temat hör den spirande kärleken mellan Epping och en bibliotekarie i det tidiga 1960-talets Texas. På slutet klingar den omöjliga kärlekshistorien ut i en vacker och inte alltför sentimental hyllning till människors tidlösa förmåga att göra gott.

PÄR ALEXANDERSSON