Oct 21st, 2014 | By | Category: 2014-10 okt, Recension

Omslag till 1983Av David Peace
Nineteen Eighty-Three, 2002
Översättning Rebecca Alsberg
Modernista, 2014
ISBN 978-91-86629-88-5, inbunden,  541 sidor

Åren kring millennieskiftet skrev den engelske författaren David Peace fyra böcker om livet i det ruskiga Yorkshire under 1970- och 80-talen. Böckerna rymmer så mycket korruption, våld, förtvivlan och språklig energi att dess like knappast skådats i den engelska kriminalfiktionen. Associationerna går snarare västerut, till intrigerna och de moraliska dimmorna i Chandlers och Ellroys Los Angeles, även om Peace bodde i Japan när han skrev böckerna.

Samtliga romaner i den så kallade Yorkshire-kvartetten har nu översatts till svenska. Att försöka redogöra för handlingen i den sista av dem, den som heter 1983, är rätt hopplöst. Peace rör ihop olika tidslager, inre monologer och fragment av en mer traditionell intrig till en sorts symfonisk prosa, där läsaren sugs in i en värld som är lika svåröverskådlig och osäker som för de fiktiva gestalterna.

David PeaceDen som sett filmerna som gjorts med utgångspunkt i romanerna (”Red Riding-trilogin”) vet att de smärtpunkter som knyter samman historien är några barns försvinnande och våldsamma död. Men dessa mord blir bara delar i en väv av händelser där kriminella poliser ljuger och dödar för att skydda varandra tills de själva har svårt att veta vad som pågår och vem de kan lita på. I 1983 är det främst överintendenten Maurice Jobson som brottas med sig själv och kårens samlade synder. Hans motpol är den sjabbige advokaten John Piggott som börjar ana konturerna av vad som händer och gör en heroisk insats för att bringa lite rättvisa åt en oskyldigt dömd.

Den som söker traditionell spänning blir kanske förvirrad av 1983, här finns det så mycket av spänning att det knappt går att ta in. Romanen bör nog mera läsas som ett diktverk, ett ilsket och speedat requiem över en medmänsklighet som (nästan) gått förlorad i Yorkshire och på andra håll.

PÄR ALEXANDERSSON