Dec 26th, 2012 | By | Category: 2012-12 dec, Recension

Omslag till 1974Av David Peace
Nineteen Seventy Four, 1999
Översatt av Rebecka Alsberg
Modernista 2012
ISBN 978-91-86629-85-4, 350 sid

Jag håller med Jean Bolinder som förhandsrecenserade boken i Dast om 1974 inte är någon dålig roman. Jag kan till och med sträcka mig så långt att den är riktigt bra i  sin skildring av kriminalreportern Eddie Dunford som i december 1974 får jobb på Yorkshire Post och sätts att bevaka det brutala mordet på tioåriga Claire Kemplay samtidigt som han själv sörjer sin avlidne far. Han tycker sig se ett samband med ett par försvinnanden ett par år tidigare och börjar gräva i bästa muckraking-stil. Som i så många andra kriminalromaner stöter han på motstånd i sitt arbete och hittar både polisbrutalitet och korruption.

Geografin är intressant. På 1970-talet drabbades Yorkshire i England av en man som dödade tretton kvinnor och lyckades förbli på fri fot ganska länge trots att han redan i ett tidigt skede fick polisens ögon på sig. Han hette Peter Sutcliffe och var gift lastbilschaufför från Bradford och dömdes till sist till livstids fängelse för 13 mord och sju mordförsök. Senare förklarades han vara sinnessjuk och sitter nu på fängelset Broadmoors avdelning för mentalsjuka brottslingar. Man kan ana att Peace hittat en del av inspirationen till sin roman där eftersom han växte upp medan The Yorkshire Ripper härjade..

David PeaceI England kallades böckerna för Red Riding-serien och det gjordes en TV-serie som också hittat till Sverige. De fyra romanerna blev tre filmer.

Jag har också viss förståelse för Bolinders tvekan inför det råa, korthuggna språket som säkert ställt översättaren inför svåra val. Man kan hitta likheter mellan Peaces sätt att skriva och den amerikanske författaren James Ellroys stil.