Jan 31st, 2016 | By | Category: 2016-01 jan, Recension

Omslag till 1356Av Bernard Cornwell
1356, 2012
Översatt av Leif Jacobsen
Bazar Förlag, 2015
ISBN 978-91-7028-386-4, 447 sidor

Hundraårskriget var en samling väpnade konflikter mellan England och Frankrike mellan åren 1337 och 1453. Till sist kom Frankrike att etableras som en nationalstat och England gav slutligen sina anspråk på de delar av landet kring Bordeaux där prins Edward av Wales, Svarte prinsen kallad, ägde stora besittningar. Men på papperet tog kriget aldrig slut eftersom länderna bara kom överens om vapenvila. Det var den sista konflikt där beridna riddare var avgörande. Efter hundraårskriget kom infanteriet att dominera slagfälten.

Bernard CornwellCornwell har valt året 1356 för sin berättelse. Detta år gick Svarte prinsen in i Frankrike för att plundra vilket fick den nye franske kungen Johan – kallad Den gode – mönstrade 11 000 man mot honom och Frankrikes manstarkare armé, stöttad av skotska allierade, mötte engelsmännen vid staden Poitiers den 19 september. Johan den godes riddarhär besegrades dock och franske kungen fängslades i England där han dog elva år senare.

Detta är den trettonde boken på svenska av Bernard Cornwell, som sammanlagt skrivit femtio romaner, och hans gamla huvudperson, bågskytten Thomas av Hookton är på jakt efter det gamla mytiska svärdet La Malice som en gång ägts av aposteln Paulus. Det vill prins Edward ha eftersom det har makt att ge ägaren stora segrar. Berättelsen innehåller onda och goda personer, blodiga slag och förrädare som kan ändra på slagets utgång.

Thomas av Hookton är ledare för en grupp legosoldater vid namn Hellequin och själv vill han gärna kallas le bâtard. Svärdet han jagar, använt av Petrus när han försvarade Jesus i Getsemane, försvann tillsammans med en av påven i Avignon mördad vän till svartbrödramunken Fra Ferdinand som spelar viss roll för historiens framåtrörelse.

Det är en spännande historia och eftersom Bernard Cornwell är en studerad karl också mycket lärorik för den historiskt intresserade. Han är dessutom en mästare på att beskriva bataljer så att läsaren förmedlas den förvirring, stank och brutalitet som pågår på ett slagfält där mycket av kampen blir närstrider. Cornwell har förmågan att se och förmedla skeendet ur flera perspektiv och förklara det viktiga.

Bernard Cornwell föddes i London 1944. Han blev bortadopterad till en familj som tillhörde den bokstavstroende kristna sekten Peculiar People. Själv tog han tidigt avstånd från den stränga läran och flyttade till Belfast för att arbeta som reporter på BBC. Där träffade han sin blivande fru Judy och de hamnade i hennes hemland USA. Eftersom Cornwell inte fick arbetstillstånd började han skriva historiska romaner. Med 20 miljoner sålda böcker är Bernard Cornwell en av världens mest sålda historiska romanförfattare. Hans  böcker är översatta till över 20 språk.