Vårt behov av trygghet

Mar 7th, 2010 | By | Category: 2006-1, Ledare

Det här numret har ett stort japanskt tema. Om Japans deckartraditioner kan jag inte mycket, men jag blev tidigt fängslad av Akira Kurosawas filmer. I en finns en skildring av ett brott, men berättat av fyra olika vittnen. Och historien ändrar sig allteftersom de olika berättelserna ger nya aspekter.

Tekniken har använts av fler, båda i böcker och film. Men sällan har beslutet att peka ut vem som gjorde vad helt lämnats till läsaren/biobesökaren. I fiktionen vill vi ha slutgiltiga svar, få besked om vad som hände. I verkligheten vet vi att så säkra svar sällan går att få. Historiker värderar om, rättegångar går till högre instans som kanske bedömer bevisen annorlunda.

Till och med i dokumentärfilmer och reportage som skall berätta något ”sant” finns det vanligen en tes att driva. Osäkerheten kommer mer fram när olika teser i olika texter ställs mot varandra – styckmordet, Palmemordet. Och i Håkan Nessers Kim Novak … kan slutet tolkas olika, men det var inte författarens avsikt.

Finns det ingen författare som vågar utmana vårt trygghetsbehov genom att skildra ett brott och ge olika lösningar, stanna strax före domslutet?

Det kunde vara en intressant variant, men är läsarna beredda?

Leif-Rune Strandell



  Relaterade poster:
Fatal error: Call to undefined function wp_related_posts() in /home/dastnu/public_html/wp-content/themes/branfordmagazine/single.php on line 22