Seriösa tävlingar eller jippon på De Stora Förlagen?

Mar 5th, 2010 | By | Category: 2007-2, Krönika

Är du med i tävlingen? säger författarna till varandra.

Frågan ställs förstulet, mellan två andetag med ögonen riktade i fjärran. Inte för att det är skämmigt att delta i en arrangerad tävling för litteratur utan skammen ligger i att inte vinna. Men författare biter huvudet av skammen och deltar; inte de framgångsrika, de som signerar på bokmässor och har sina böcker i högar i Åhléns skyltfönster och kan visas i teve, de deltar självklart inte och drar skammen på sig. Nej, det är sådana som jag som inte slagit igenom och inte kommer att hinna göra det för att kroppen inte längre går att visa i idealteven där man ska vara avklädd och slampa sig.

Nästan det vackraste

Att vinna en författartävling är ett av några få sätt att tjäna pengar om man är heltidsförfattare. Och författaren lusläser tidningar och magasin för att hitta en tävling att ställa upp i och när en stor tävling, århundradets roman ska koras, då ägnar författaren all sin energi att skapa det vackraste han skrivit. I alla fall nästan, för det går inte att skapa något gripande under en begränsad tid, inte sånt som vanligtvis tar tre fyra år.

2005 anordnade Forum den stora romantävlingen. Det var ett jätteupplägg med Norden som utgivningsland, kolossalpris med mängder av kronor och kommande guldroyalties samt en ära i nobelklass. Stod det i annonsen.

Många saxar klippte ut ”erbjudandet”, ivriga fingrar klistrade upp annonsen på datorn och flitens lampa brann dag och natt vid hur många skrivplatser som helst. Inlämning l oktober 2006. Vinnarutrop 20 januari 2007.

350 storverk blev klara

Drygt 350 verk hann till deadline. Och av de dryga 350 bidragen var säkerligen de flesta omskrivningar av liggande romanmanus för inte ens ett romanproffs skriver en roman ur en tom datorburk på ett år. Ett år är knappt för en vanlig enkel deckarförfattare att få till det men här gällde det en kommande klassiker, ett storverk.

Vem vände sig Forum till?

Agneta Pleijel? Björn Ranelid? Heidi von Born? May Larsson? Klas Östergren? P.O. Enquist?

Tänkte Forums Karin Linge Nordh och Viveca Peterson att nämnda stora namn under sådan tidspress skulle sätta sig på rumpan och knappa in ett familjedrama med ekivoka sexpartier i en handling som skulle utspela sig under ett valfritt år mellan 2000 och 2005?

Nja, slår det mig, nu, när jag ser namnen uppradade, kanske om de hade grupparbetat hade de kunnat vinna.

För oss vanliga varför-inte-satsa-allt-deltagare i tävlingen var det spännanden en lång stund.

Förläggarens blöta dröm

Forum hetsade i pressen att av de dryga 350 titlarna som kommit in ar 5 procent rena skiten och hamnade direkt i papperskorgen medan alla de andra romanerna var förläggarens blöta dröm! Svårt var det att kora vinnaren, begrep vi alla som deltog uppfyllda av ett segslitet hopp att verket fortfarande kom i fråga och inte låg bland amatörernas skräp och gulnade i papperskorgen.

För att göra det kort, här.

Ingen vann.

I januari 2007 meddelades deltagarna i tävlingen per brev att tyvärr var standarden på romanförsöken under vinnarnivå. Det stora romanförsöket var en katastrof, ingen vinnare hade kunnat utses.

Jippot, för visst var det väl ett jippo, var över.

Förutsättningarna för att lyckas var sanslöst oöverstigliga … herregud, hur många av Forums ordinarie romanförfattare kacklar ur sig en bästsäljande kommande klassiker på ett år?

Skriv ett libretto!

För många år sedan utlyste ett litet och uppnosigt operahus en tävling; skriv ett libretto! Vi var många som deltog i tävlingen. För att göra det kort, här. Ingen av oss som deltog vann. Jo, en vann, men han jobbade redan på operahuset och, tänkte jag då, han vann en årslön och det uppnosiga operahuset slapp betala sociala avgifter, skatt och moms och allt möjligt som arbetsgivare tyngs av. Vad bra! Synd bra att vi som bildade fond till skådespelet skriv ett libretto fick dubbelskämmas; dels för att vi trott oss om nåt, dels för att våra libretton troligen ligger och gulnar i operahusets papperskorgar än i dag och kan hittas av vem som helst som kan skratta ihjäl sig.

Hur ser en vinnande författare ut?

Och frågan gnager: för vem ordande Forum sin tävling? Hur såg den vinnande författaren ut, i redaktörernas vision?

Handen på hjärtat! Hur kan man anordna tävlingar med en enda strategi för att inte kora en vinnare? Vi förebehåller oss rätten att inte utse en vinnare ... räcker det verkligen? Och hur huvudlöst kan man sätta tiden till för att skriva ett storverk? De flesta skrivande personer i dag, som inte har ett förlag och en given realistisk deadline att jobba mot, har ett arbete att gå till, varje dag! Om Forum hade angivit en deadline om fem år, hade de tunga namnen varit med och så kallade amatörer med talang hade haft en chans att skriva färdigt sina romanförsök.

Vad svensk litteratur behöver är ju svenska romaner.

Var finns mäktigt epos?

Chick litt är jättelustigt, liksom deckare och bajsböcker för barn (och vuxna) är stimulerande men var finns det mäktiga eposet om vår tid? På prosa, i dikt? Vilket är det seriösa romanförlaget? När ska man som tävlande författare kunna sluta skämmas för att de andra är proffs och vinner inte alltid de heller?

Nåja, livet går vidare.

Tävlingar som ska avgöras i år är bland andra Rabén & Sjögrens ”nästa” Astrid Lindgren. LL-förlagets tävling, en berättelse för slukaråldern 9-14 år och LRF:s novelltävling Om framtidens bonde.

Jag hoppas att samtliga tävlingsarrangörer genomför tävlingen på hederligt vis genom att utse en överlägsen vinnare och att det blir jag.



  Relaterade poster:
Fatal error: Call to undefined function wp_related_posts() in /home/dastnu/public_html/wp-content/themes/branfordmagazine/single.php on line 22