Debutanter, förenen eder!

Dec 23rd, 2009 | By | Category: 2009-5, Krönika

logo Niclas Ahlfors

Krönika av Niclas Ahlfors

Jag har just skrivit under ett förlagsavtal som inte ger mig ett vitten. Som debutant blir det allt mer vanligt att du inte tjänar något på att skriva. Inte just nu i alla fall. Någon tycker att du ska se det som reklam, att din novell blir antagen. Frågan är bara om det är en reklamtid på bästa sändningstid (prime time) eller ej. I andra fall kompenseras författaren med signerade böcker eller någon typ av skrivcoachning. I bästa fall kanske man kan få både och… Fast, i ärlighetens namn, att belöna en författare med en annan författares bästsäljare… är inte det som att ta med sig bullar till bagaren? Och dessutom ha mage att påstå att de bullarna är bättre än bagarens?

I takt med att fler och fler drömmer om att bli nästa svenska deckarunder och kunna leva på sitt skrivande öppnas nya möjligheter för de företagssamma. Förutom alla dessa tävlingar som utlyses av olika förlag och som många gånger vänder sig till just debutanter finns det en uppsjö av mer eller mindre seriösa skrivarutbildningar. Kurserna blir snabbt fulltecknade och redan innan terminens utbildningskataloger dimper ner i brevlådan är det fullt i klassen.

Många känner sig kallade men få äro utvalda och just därför kan vi debutanter behandlas på detta sätt av förlagen. Då många står i kö för sin dröm är det riskabelt att inte skriva under ett avtal som ger dig ett visst mått av publicitet. Här till är jag nödd och tvungen, helt enkelt.

Jag villdärför uppmana alla debutanter att gadda er samman och inte acceptera de så kallade ersättningar som utlovas. Jag har full förståelse för att du vill få ditt verk publicerat, men välj med urskiljning. Det finns fortfarande de som betalar för ditt arbete (veckotidningar är ett exempel).

Välj dessa förlag och sätt tummen i ögat på dem som hellre ger dig en bunt böcker (om än signerade) än reda pengar. Går du in i ett projekt som inte ger dig ekonomiska medel, så var åtminstone medveten om det och se till att du kan nå något annat som ändå ger dig en fördel. Får du stor publicitet kan det kanske vara mer värt än ekonomiska medel. Åtminstone för stunden.

Det svenska deckarundret kallar fram många nya hoppfulla men läget för oss är kärvt. Då kan vi ta till andra knep, så som att ge ut boken själv, via till exempel POD (print on demand/tryck på beställning) men du debutant, se upp! Även i POD-vassen lurar fula fiskar…

Taggar: , ,

  Relaterade poster:
Fatal error: Call to undefined function wp_related_posts() in /home/dastnu/public_html/wp-content/themes/branfordmagazine/single.php on line 22