Vem läser mitt manus i Niederaula?

Aug 7th, 2019 | By | Category: 2019-08 aug, Artikel

Lars PettersonRedaktionen fick ett mejl från LARS PETTERSSON med en undring. Och den vidarebefordrar vi gärna.

————————–

Kan jag skicka pappersmanuset?

Eva, min redaktör, ringer från Stockholm. Hon har jobbat med manus nere i Frankrike och har använt en utskrift på papper.

Det är onsdag förmiddag och vi kommer överens om att hon ska skicka det på posten till mig uppe i Kautokeino. Inga problem. Hon lägger det på lådan vid lunchtid.

Det går en vecka. Inget manus. Vi kommer överens om att vänta till fredag.

Manuset har tydligen försvunnit. Eva skickar sin kopia. Den här gången som rekommenderat. Kanske man kan se var det har hakat upp sig?

På måndagen kommer det första manuset med ”Luftpost”. Eftersänt från Tyskland. 

Avsändaren är postfach 2395, 36243 Niederaula. Alltså någonstans söder om Kassel. Ungefär vid vid Bad Hersfeld. Brevet har tagit tolv dagar från Stockholm till Kautokeino i Nordnorge.

Hur har det kunnat hamna i Tyskland?

Brev två skickas till Sarpsborg i södra Norge. Eftersom det är rek. kan man följa dess väg.

Först från Stockholm till Oslo och Tromsö, sedan till Sarpsborg. Elva dagar innan det är uppe i Kautokeino. Jag frågar Posten.no. om det är en rimlig tid för ett brev från Stockholm. 

Svaret jag får är att det är det. Eftersom brevet är rekommenderat tar det längre tid att behandla. Det måste stäplas på fler ställen. Varför man sänt det till Sarpsborg, får jag inget svar på.

Jag glömmer bort poststrulet. När boken är tryckt ringer någon från förlaget och frågar om jag vi se den nytryckta boken. Naturligtvis. Hon skickar ett ex. från Stockholm med posten samma dag.

Efter två veckor kommer den fram till Kautokeino. Med ”Luftpost”. Avsändaren är postfach 2395, 36243 Niederaula i Tyskland.

Boken handlar om en flygolycka som inträffade för snart fyrtio år sedan. Ett NATO-plan som troligen krockade med ett civilt passagerarflyg vid en övning vid Barents Hav. Händelsen mörklades av militären. Boken hetar Arctic Express, den stora mörkläggningen. Den egentliga händelsen inträffade vid en övning som hette Alloy express, några år tidigare.

NATO-övningarna däruppe i Arktis heter så där.  

Den som öppnar posten är naturligtvis bara en tjänsteman som har vissa nyckelkoder att gå efter. Men vem bestämmer vilken post som ska öppnas? Vem sänder den vidare? Och vem nere i Niederaula är det som läser?

Taggar: , , , , ,

  Relaterade poster:
Fatal error: Call to undefined function wp_related_posts() in /home/dastnu/public_html/wp-content/themes/branfordmagazine/single.php on line 22