Vacker bok om omslag som väcker funderingar

Sep 18th, 2009 | By | Category: 1996-1, Artikel

Av KJELL E. GENBERG

Man höjer lätt på ögonbrynen ibland. Nu senast när det damp in en engelsk bok i boxen. En vacker bok, en illustrerad översikt av skyddsomslag till kriminalromaner utgivna mellan åren 1920-1970.

Min första tanke var att detta är dårfinkeri. Finns det verkligen så många människor som kan intressera sig för ett så begränsat ämne att det lönar sig att göra en över 200 sidor lång bok om saken?

Min andra tanke var att min första tanke var korkad! Självklart finns det sådana människor. När jag var yngre samlade jag på tändsticksetiketter (och skulle troligen ha köpt en bok om sådana om jag bara hittat en), ölunderlägg och utländska mynt.

Det lär nämligen vara så att intresset för skyddsomslag på 1900-talsböcker är mycket stort. För en samlare är bok med omslag, marknadsmässigt sett, ohyggligt mycket mer värd än samma bok utan. Ett engelsk exempel: 1994 utbjöds en förstaupplaga av Agatha Christies debutbok med skyddsomslag för 3.000 pund.

Besvär gå till bankfacket

För den som bara tänkt läsa boken eller vill ha den hemma i hyllan kan det tyckas vara vansinne. Men det har ju ingenting med litteraturintresse att göra, på samma sätt som att den som äger ett 2 skilling banco sällan funderar på att klistra det på ett kuvert. Och det beror inte enbart på att det är så besvärligt att gå till bankfacket för att hämta det.

En samlares behov skiljer sig betydligt från en läsares behov, detta trots att texten i en bok faktiskt är den egentliga orsaken till att boken blivit intressant. Denna text anses i samlarkretsar inte ha något särskilt värde i relation till den mystik som tycks finnas i den förpackning texten fick första gången den bjöds ut.

Det finns naturligtvis böcker som intresserar samlare fast de saknar skyddsomslag, men det handlar hela tiden om att verket, objektet, på något sätt måste vara sällsynt. Det kan bero på ålder, originalets upplagesiffra eller något annat som sätter fart på ägandelusten.

Nu har jag talat med samlare som påstår att de verkligen inte avstår från att skaffa en bok bara för att skyddsomslaget saknas men ett sådant blir liksom grädde på moset.

Berättar om myt och fördom

Och visst är gamla skyddsomslag roliga att titta på även för ickesamlare. De berättar mycket om sin tid, om myterna och fördomarna som finns kring vissa ämnen. Ibland hittar man fascinerande detaljer som kan vara obegripliga till dess man får dem förklarade för sig. Då kan man förnöjt haspla ur sig ett klokt ”Aha!”

Jag skulle tro att boken Artists in Crime av John Cooper och B.A. Pike (Scolar Press december 1995) har mycket att ge samlare och många ”aha” att pysa ut ur vanligt folk.

I olika avdelningar, beroende på böckernas genre inom genren, visar författarna fram omslag efter omslag. De flesta är i svartvitt, men det finns en sektion i färg. Det är kunnigt folk som sammanställt Artists in Crime: John Cooper var tidigare en av Storbritanniens ledande bokhandlare, specialiserad på kriminalromaner och på samlande. Han var medförfattare i ”standardverket” Detective Fiction: The Collector’s Guide (Barn Owl Books 1988; Scolar Press 1994) och har varit kritiker i Crime and Detective Stories. Pike är frilansjournalist, bl.a. för The Armchair Detective, varit redaktör för antologier och blivit Edgarnominerad för sin studie över Margery Allingham, som betitlades Campion’s Career.

Mer än bara bilder

Eftersom man kan indoktrineras av missuppfattningen att samlare bara klarar av att titta på bilder, bör nämnas att till varje omslag i denna bok finns också en liten resumé av innehållet, varför Artists in Crime faktiskt kan användas som referenslitteratur också av sådana som mera intresserar sig för det som står i böckerna. Adressen till Scolar Press är Gower House, Croft Road, Aldershot, Hants GU11 3HR England.



  Relaterade poster:
Fatal error: Call to undefined function wp_related_posts() in /home/dastnu/public_html/wp-content/themes/branfordmagazine/single.php on line 22