Tillbaka till framtiden: Patterson återupplivar begreppet kiosklitteratur

Jul 9th, 2017 | By | Category: 2017-07 juli, Artikel

Av Kjell E. Genberg

För en massa år sedan ömkade landets kulturpersonligheter det svenska folket som mot deras vilja läste korta böcker om brott, kärlek, läkarromantik och vilda västerndueller i huvudsak skrivna av utländska författare som mer såg till handling än politisk rättfärdighet enligt dagsnormen. Dessa hatade romaner gavs ut av landsförrädiska förlag som B. Wahlströms, Williams, Winthers och Wennerbergs.

Ni kan läsa om dessa hemska tider genom att söka på namnet Anders N Nilsson i Dast. Han har skrivit mycket, och dessutom mycket intressant, om den epoken.

Den tog slut men på ett ganska intressant sätt. Bokförlaget Bra Böcker i Höganäs tog sig orådet före att ge ut flera av de gamla kiosklitteratörerna, till råga på allt utan att stryka ner deras manus att passa i formaten 128, 144, 160 och 196 sidor och publicera dem inom hårda pärmar. Det dröjde inte innan övriga förlag följde efter och de foträta recensenterna började slita i hårtestarna. Vad var detta?

Så har det fortsatt. Skön litteratur har blandats med deckare, thrillers, romance och chick lit på de svenska bokhandelsdiskarna och till vissas förtret har inte landet gått under.

Det finns folk som har saknat de där gamla pocketformaten och deras enkla innehåll. Jo, jag har träffat flera sådana som sagt att det var härliga tider när man kunde köpa en trevlig äventyrsbok för 4:75, sätta sig på tåget och veta att den var utläst när man kom fram.

Tydligen är det detta som bokförlaget Bokfabriken haft i åtanke när de nu lanserar en serie kortromaner under samlingsbegreppet Bookshots. Initiativet kommer från USA – trots Trump inte lika förhatligt nu som det var i trakterna kring 1968 – där den snabbskrivande spänningsförfattaren James Patterson har randat ett antal sådana till båtnad för pendlare och människor som hamnat på plats 211 i telefonkön.

Bokfabrikens vd Lasse Brahme säger i ett pressmeddelande att Bookshots format är modernt på alla sätt. Han är nog en ung man.

Omslag till StöldMen jag tror att initiativet har en framtid. James Patterson är en driven spänningsförfattare som lär ha sålt 350 miljoner böcker sedan debuten 1976 och det är hans korta romaner som Bokfabriken släpper allra först. Nå, hans och hans. Han har medskribenter även nu. Tidigare har han samarbetat med flera i USA och dessutom med vår svenska deckardrottning Liza Marklund. De första titlarna i den nya serien är Stöld (Heist, av James Patterson och Rees Jones, i översättning av Anders Tengner, ISBN 978-91-76294-56-7, 133 sid) som handlar om en välplanerad kupp mot en juvelerare. Problemet är bara att bovarna fått konkurrens av andra bovar som vill samma sak.

RättegångenSamtidigt kom Rättegången (The Trial, av James Patterson och Maxine Paetro, översatt Eli Åhman Owertz, ISBN 978-91-76294-26-0, 128 sid) om en mördande knarkhandlare som inför rättegången börjar en hämndorgie som sätter rättvisan på spel.

Omslag till GisslanGisslan (The Hostage, av James Patterson och Robert Gold, översatt av Anders Tengner, ISBN 978-91-76294-44-4, 107 sid) är den tredje. Ett mycket exklusivt hotell ska invigas. De många prominenta gästerna blir målet för gisslantagare. Den följs av Dödligt motstånd (Breakpoint, av James Patterson och Lee Stone, översatt av Eli Åhman Owertz, ISBN 978-91-76294-29-1, 126 sid) om en dödshotad tennisstjärna.

Dödligt motståndYtterligare ett par titlar är på gång. Det återstår att se om serien blir lika framgångsrik som den ikoniska Manhattan-serien. Förutsättningarna tycks finnas.

James Patterson

James Patterson. Foto Sue Patterson

Taggar: , , ,

  Relaterade poster:
Fatal error: Call to undefined function wp_related_posts() in /home/dastnu/public_html/wp-content/themes/branfordmagazine/single.php on line 22