Romanen som gick spårlöst förbi – fullständigt obegripligt

Oct 7th, 2010 | By | Category: 2010-3, Artikel

Omslag till En gränslös kärlekshistoriaFör fem år sedan utkom romanen En gränslös kärlekshistoria. En dubbeltydig titel, som innebär även kärleken över gränsen mellan Norge och Sverige. Eller om människor i Gudbrandsdalen och Värmland. Författaren är Aino Trosell som skördat ära inte bara i den traditionella litterära världen utan även i kriminalgenren.

Det är inte obekant för författare att halva jobbet idag är PR och reklam. Att skribenten måste sitta i så många av TV-programmen som möjligt under en intensiv period och dessutom ställa upp på så många tidningsintervjuer som tiden medger. Att åka land och rike runt och föreläsa, signera och uttala sig om lite av varje. På ett förlag fanns till exempel en PR-person som aldrig läste en bok som skulle marknadsföras. ”PR är en konst i sig, der räcker”, lär PR-personen ha yttrat.

Med andra ord, det finns inget samband mellan en god bok och stor försäljning eller en positiv recension eller stor publicitet kring ett litterärt verk. I Aino Trosells roman En gränslös kärlekshistoria saknas både recension, försäljning och publicitet. Fullständigt obegripligt.

Aino TrosellMycket ensam recension
Trosells nya roman, Hjärtblad, har stora kopplingar till En gränslös kärlekshistoria. Därför läste jag om den. Det slog mig ännu starkare nu, än när jag läste romanen när den kom ut att det här är en av det senaste decenniets tyngsta böcker. Det är obegripligt att av storstadstidningarna är det bara Dagens Nyheter som recenserat En gränslös kärlekshistoria. En mycket positiv recension. Men ensam, mycket ensam.

Vad var det som gick fel? Det har jag ingen aning om, men ett vet jag, att den här romanen inte får gå omärkt förbi

Vad är det då som gör boken till en så märkvärdig roman? I korthet följande.

Kvinnohistoria och generationsroman
Det är kvinnohistoria – fem generationer som skildras – där kvinnans tillkortakommanden, lidanden och utsatthet enbart beror på att mannen är FYSISKT starkare.

Det är en generationsroman som visar hur kvinnorna levt från 1850 till våra dagar och de samhällsförändringar som successivt har skett.

Det är en återgivning av över 150 års sociala historia som berättar vad som skett i Norge och Sverige och det på ett sätt som ingen social, historisk eller socialantropologisk skrift kan jämföra sig med.

Det är berättarkonst utan affekter, utan vädjanden eller romantekniska finesser som förtäljer hur människor, läs här kvinnor, har haft det under de senaste hundrafemtio åren i fattigbygderna öster och väster om Kölen.

Det är en roman som påverkar och berör var och en som får följa livsöde efter livsöde efter livsöde.

Det är helt enkelt en stor roman.

Den saknar kanske den traditionella romanens uppbyggnad och författaren tillåter sig smärre instick här och var utöver tillbakablickarna och tankarna. Sådana kriterier för att en roman skall accepteras trodde jag att vi lämnat bakom oss för länge sedan.

Det är en äkthet i romanen som förmedlas eller som Aino Trosell själv uttrycker det: ”Det här är min norsk/svenska historia precis som den var, personer och platser är autentiska liksom de flesta händelserna.”

Läs!
Läs boken. Det är den värd. Det är du värd. Det är inte många svenska romaner som utkommit de senaste tio åren som når En gränslös kärlekshistorias litterära höjder. Den här boken får inte lämnas utanför i vår tids litteraturhistoria.

LENNART HÖGMAN

Taggar: , , , ,

  Relaterade poster:
Fatal error: Call to undefined function wp_related_posts() in /home/dastnu/public_html/wp-content/themes/branfordmagazine/single.php on line 22