Rolf Börjlind: Folkhemmets terrorist som blev meste filmförfattaren

Mar 16th, 2010 | By | Category: 2004-1, Artikel

I början av sin skrivarkarriär blev Rolf Börjlind kallad både det ena och det andra. I Dagens Nyheter benämndes han ”obskyr kulturskummis” en gång och känd för hela svenska folket blev denne rabulist genom att i Aftonbladet skriva en välkryddad satir med påhittade samtal om bland andra dåvarande statsministern Torbjörn Fälldin. AB stämdes och fick betala en symbolisk krona i skadestånd.

Numera är han troligen Sveriges meste författare av film- och TV-manuskript. Börjlind och hustrun och medförfattaren Cilla (tidigare Cecilia född Gemvall född 1961) som han gifte sig med 1993 har skrivit manus till omkring 40 filmer. Senast gäller det de nya filmerna om Martin Beck och Gunvald Larsson som gått på söndagskvällar i TV4 men Börjlinds ligger också bakom Papphammar, några filmer om Jönssonligan, Lorrygängets Yrrol (för den fick han och Peter Dalle en guldbagge) och filmen Dödlig drift efter en roman av Bo Norgren, som han också regisserat. Med flera och till och med ett operalibretto till Drakdödaren. Dessutom myntade han det numera uttjatade uttrycket ”Det är mycke’ nu”.

Familjen Börjlind bor i ett äldre, välmående och lätt vildvuxet villaområde i Nacka men Rolf är inte född i Stockholmsområdet. Han såg dagens ljus den 7 oktober 1943 i Västra Skrävlinge, Malmö. Eftersom han tidigt blev kulturellt intresserad och politiskt aktiv blev han givetvis författare, både till böcker och sångtexter åt Mats Ronander och Tommy Körberg, förutom att han arbetade med bildkonst.

Läste dikter med Ginsberg

Som ung åkte han till USA – som han fortfarande älskar – tillsammans med poetkollegan Bruno K. Öijer. De besökte Kalifornien och Mexiko och träffade beatpoeten Allen Ginsberg som lät dem läsa dikter inför publik på Jack Kerouac School.

Jack Kerouacs On the road anser han vara den totala läsupplevelsen. I början av 60-talet var jag Börjlind inne i en intensiv period av poesiläsande. Några år senare vann han en novelltävling om livet, landet, sexualundervisningen och tron i DN.

Gav ut kulturtidskrift

Rolf Börjlind började på Journalisthögskolan 1965 och skrev samtidigt artiklar i den egna kulturtidskriften Vargen, men hoppade av efter en tid för att göra konceptuella konstutställningar med Carsten Regild. Rolf bidrog med text och han med bild. Sedan samarbetade de båda under hela Regilds livstid. Börjlind sysslade mycket med konstverksamhet till mitten av 70-talet. 1978 hade han en separatutställning på Moderna museet, Persona non grata, (också titeln på en bok från 1977) som var en totaluppgörelse med det samhälle som han såg då. Så blev han copywriter och fick till reklamtexter om kalsonger, bilar och bananer.

Satirer i dagspress

Knappt 40 år gammal började han skriva satirer i dagspress och blev ett känt namn. En epigon och pimpinett autodidakt, har han själv skrivit i en biografisk artikel. Må vara hur det vill med det, eftersom det knappast är alldeles sant.

Numera söker han inte offentligheten. lian menar att det kan vara farligt att exponera sig alltför mycket och har sagt att med tanke på vad och hur han skrivit skulle han troligen ha blivit avrättad om han bott 600 kilometer österut.

Och det är sant att han är väldigt osynlig numera. Om man söker på hans och hustruns namn på Internet kommer det bara fram uppgifter om deras manusförförfattande av olika filmer, mest de om Beck. Söker man efter hans böcker på Kungliga Biblioteket i Stockholm visar det sig att alla inte finns där.

De åtta första manuskripten till filmerna om Martin Beck skrev han ensam, resten tillsammans med hustrun, Cilla Börjlind.

Allt detta började när Gösta Ekman frågade om han kunde skriva några nya historier med Gunvald Larsson, Martin Beck och hans dotter som huvudfigurer.

Han har sagt att han och hans fru har roligt när de skriver och att de diskuterar allt från a till ö medan de bestämmer hur personerna skall fungera. Sedan skriver de var sin version av samma avsnitt, bättrar på och lägger ihop. Bifigurerna, ofta lite udda figurer, tecknas efter folk som paret mött i verkligheten.

I början av varje film om Beck står att läsa: Baserad på Sjöwall/Wahlöös karaktärer. Vi får hoppas att det inte är makarna Börjlind som fixat till den formuleringen.

Harlan Coben bäst

Rolf Börjlind tycker om att läsa kriminalromaner och anser att den bäste i den genren i dag är amerikanen Harlan Coben. Dennes roman Berätta det inte för någon läste han med stort nöje.

Högproduktive Rolf Börjlind befinner sig också i manusslutskedet på en historisk film om Axel von Fersen, om hans liv i slutet av 1700-talet. Nyligen skrev paret tillsammans manus på Danslärarens återkomst av Henning Mankell där avsikten är att göra två olika inspelningar på samma manus, en internationell och en helsvensk.

Rolf Börjlind är ordförande i Sveriges dramatikerförbund där medlemmen Claes Eriksson från Galenskaparna, liksom Vilgot Sjöman, väckt talan mot TV 4 över reklamavbrotten. Dramatikerförbundet har stött dem och uttalat sig mot reklamavbrott i svensk film, ett område där de anser sig kunna påverka.

I framtiden tror Börjlind att han ska skriva böcker igen.

Hans första hette Förbjudet att Luta sig ut genom huvudet och kom 1973. Därefter utgavs Dvärgarnas vendetta 1975, Persona non grata 1977, Nya Tider – nya änglar 1979 och s k satir 1986.

Han har också skrivit pjäserna Rödluvan 1979, Smutsiga ögon 1992 samt Från lem till lever 1993.



  Relaterade poster:
Fatal error: Call to undefined function wp_related_posts() in /home/dastnu/public_html/wp-content/themes/branfordmagazine/single.php on line 22