Räddningshopp från fel flygplan

Jan 10th, 2008 | By | Category: 2000-1, Artikel

“Ännu kan Olle inte se Virgo – men nu lyfter mekanikern båda armarna, gör en gest mot Olle, som om han ville knuffa honom i vattnet. Olle släpper taget om stöttan, sluter ögonen och låter sig rutscha över flottörens bakkant.”

Detta är det mest dramatiska ögonblicket av flera dramatiska situationer i Pojkarnas Flygbok (PJ) 1935, då Olle Brass från sidflottören på en Dornier “WAL” hoppar ut i det stormpiskade havet för att undsätta lillebror Benjamin som förgäves försöker klara familjens enmastade skuta Virgo av Rosinge. Skutan driver redlöst utanför Ölands södra udde. På däcket ligger de båda pojkarnas pappa orörlig.
Redan när han kom med Gryningseskadern (1932) kunde Alvar Zacke se sitt förDetta är det mest dramatiska ögonblicket av flera dramatiska situationer i Pojkarnas Flygbok (PJ) 1935, då Olle Brass från sidflottören på en Dornier “WAL” hoppar ut i det stormpiskade havet för att undsätta lillebror Benjamin som förgäves försöker klara familjens enmastade skuta Virgo av Rosinge. Skutan driver redlöst utanför Ölands södra udde. På däcket ligger de båda pojkarnas pappa orörlig.
Redan när han kom med Gryningseskadern (1932) kunde Alvar Zacke se sitt för namn felstavat “Zache” på omslaget. Med PJ 1935 fick han uppleva varianten “Zacce” på försättsbladet.
Det är en av författarens populäraste böcker. Den kom inte bara i en ny upplaga tolv år senare (1949) utan upplevde en ny upplaga så pass sent som 1957, tjugotvå år efter första upplagan. Och förvisso, denna spännande ungdomsbok är fortfarande fullt läsbar.
När boken kom 1935 hade den ingen titel. Det imponerande omslaget med det tvåmotoriga pontonplanet som kommer
susande över Virgo av Rosinge har dessutom ett avgörande fel. Så ser inte en Dornier “WAL” ut. Vem tecknaren var finns inte angivet. Men även om han förvisso kunde teckna flygplan. så var han uppenbarligen inte särskilt hemma på de olika flygplanstyperna.

Lystmäte av Dornier “WAL”

Alvar Zacke som växte upp i Söderåkra var väl bekant med Kalmarsund sedan barnsben och senare i livet arbetade han vid Kalmar flyghamn.
Där fick han säkerligen sitt lystmäte av Dornier “WAL” och andra flygplanstyper.
När den första boken om Olle Brass kom ut för andra gången 1949 hade den inte bara fått en titel, Olle Brass och flyget. Dessutom illustrerades den rikligt av en som verkligen kunde sina flygande kärror, nämligen Björn Karlström, upphovsman till många flygplansritningar i hobbytidningar och flygillustrationer och flygomslag till böcker och tidskrifter. Omslagsmotivet 1949 är detsamma som 1935, men nu hoppar Olle Brass från en sidflottör på rätt flygmaskin. en enmotorig Dornier “WAL” med skjutande propeller.
Inne i boken har Karlström till och med gjort en ritning av planet med prestanda plus en rad illustrationer till dramatiska händelser i boken.

Hopp med flytvästen på

När den tredje utgåvan kom 1957 stod Björn Karlström återigen för omslaget. Samma Dornier “WAL” flyger över Virgo av Rosinge och här får vi se själva hoppet när Olle Brass med flytvästen påspänd handlöst kastar sig ut mot de upprörda vågorna.
“Sedan kände han ingenting förrän han plötsligt tyckte sig vakna ur en lång sömn och kände munnen fyllas med bittert saltvatten, som ville gurgla nedför hans strupe. Omkring honom var det skumt – det brusade och klämtade för öronen som kyrkklockor – lungorna ville sprängas av syrebrist, mekaniskt tog han några simtag. Ögonblicket därefter hade han en våg över sig som spolade mer vatten i hans öppna mun men han frustade kallsupen och lyckades äntligen dra ett djupt andetag …”
I den har äventyrsboken förenades Alvar Zackes två stora intressen – flygplan och båtar.
Bland hans efterlämnade fotografier finns det också en del bilder från hans tid vid Kalmar flyghamn. Bilderna ar troligen från 30-talet. Däribland ett foto av just en Dornier “WAL” under start eller landning på havsytan.
I den andra boken om Olle Brass kommer han direkt efter pilotutbildning på Ljungbyhed till AB Lufttrafik.

Saknade först titel

Som tur är har Olle lärt sig engelska på lediga stunder i Malmö under utbildningen på Ljungbyhed och därför får han jobb i Papua Nya Guinea – som guldflygare.
Boken saknade titel 1936, men när den återutgavs 1950 hade den döpts till Olle Brass, guldflygaren. Brass är också huvudperson i Den stulna helikoptern, PJ 1948.

Taggar:

  Relaterade poster:
Fatal error: Call to undefined function wp_related_posts() in /home/dastnu/public_html/wp-content/themes/branfordmagazine/single.php on line 22