Pensionerad amerikan som håller fortfarande

Sep 19th, 2009 | By | Category: 1995-3, Artikel

Av ROLF NILSÉN

Den sextiåttaårige amerikanske deckarförfattaren Ross Thomas översattes sporadiskt till svenska redan under 60-talet. Bland annat med den 1966 med Edgar-statyett belönade ”Farligt byte”; för övrigt hans debut. Men han uppmärksammades inte efter förtjänst förrän han 1990 återintroducerades med ”Kinesens chans”, som Svenska Deckarakademin ansåg vara så överlägset bra att den fick det årets utmärkelse för bästa översatta kriminalroman.

Sedan översattes också ”En gudsförgäten plats”, som var bra, men inte klarade av att jämföras med föregångaren. Nu senast har Thomas svenska förlag Bra Böcker/Wiken gett ut ”Törnesnåret” (översättning av Erik Andersson) som i original förelåg redan för tio år sedan, under titeln ”Briarpatch”, och då behängdes med ytterligare en Edgar-statyett som det årets bästa spänningsroman i USA.

”Törnesnåret” kan betecknas som en nära nog felfri kriminalroman. Den är en kvickt konstruerad och roligt förbryllande hybrid av hårdkokt deckare och egensinnigt formulerad thriller. Den utspelar sig i en ej namngiven sydstatsstad, där poliskvinnan Felicity Dill inledningsvis sprängs till döds med en bilbomb.

Benjamin Dill, konsult åt ett senatsutskott samt med ett förflutet som specialagent, kommer dit för att undersöka vem som dödade hans syster. Han stöter på en hel del skickligt framtagna karaktärer när han genomströvar sin gamla hemstad på jakt efter systerns mördare. Samtidigt upptäcker han många underligheter kring sin, av allt att döma ganska extravaganta, systers levnad. Och död.

Thomas stil är excentrisk, gäcksam och roande, men aldrig slamslig eller förutsägbar. Illegal vapenhandel utkristalliserar sig snart som ett element i handlingen. Där är Benjamin Dills barndomsvän, mångmiljonären Jake, en av de drivande i den smutsiga hanteringen. Dills efterforskningar röjer att mordet på hans syster och vapenhanteringen förmodligen hänger samman. Med den lokala polismyndigheten som gemensam skum nämnare.

Av denna handling, där de lösa trådarna är legio men där allt fogas samman på ett mycket förfaret vis, har Ross Thomas gjort en både oväntad och oavbrutet spänningsunderhållande roman. Han ägnar sig åt att med gott humör konstant föra handlingen framåt i ett preciserat tempo, något som ger en krypande spänning. Allt detta gör ”Törnesnåret” till en distinkt ovanlig och starkt vital kriminalroman, med bitskt rappa dialogskiften och ett skört knastrande språk – som absolut höjer sig över genomsnittsmängden inom den brokiga genren.

Man snitslar sig villigt fram genom intrigen och har kusligt kul hela tiden.



  Relaterade poster:
Fatal error: Call to undefined function wp_related_posts() in /home/dastnu/public_html/wp-content/themes/branfordmagazine/single.php on line 22