När Frankensteins monster blev kinesdeckaren Mr Wong!

Sep 12th, 2009 | By | Category: 2003-1, Artikel

Boris Karloff fick sitt filmgenombrott som Frankensteins monster 1931 och fortsatte sedan de närmaste åren att göra ytterligare en lång rad skräckfilmer. Han spelade t.ex. den kinesiske mästerskurken Fu Manchu och mumien Im-Ho-Tep 1932 och var än en gång monstret i Frankensteins brud. När publikintresset för skräckfilmer minskade i mitten av 30-talet tackade Karloff ja till att spela den stillsamme och försynte kinesdetektiven Mr James Lee Wong i en serie från det lilla bolaget Monogram som enbart sysslade med lågbudgetfilmer.

Det var ett verkligt klipp för Monogram att kunna skriva kontrakt med Karloff som tidigare enbart gjort filmer för stora bolag som Universal, MGM och Columbia. Den första Mr Wongfilmer kom 1939 och när den fick premiär hade skräckfilmer åter blivit populära och Karloff dök då upp som den hotfulle bödeln i den påkostade Universalfilmen Den blodiga borgen. Det gjorde att många Karloffbeundrare även ville se honom i Mr Wongserien.

Filmerna om den diskrete kinsdeckaren Mr Wong utspelas i San Francisco och bygger på en serie noveller av Hugh Wiley som publicerats i tidskriften Colliers. Att Monogram bestämde sig för att göra en serie med en orientalisk detektiv i huvudrollen var givetvis inspirerat av Foxfilms stora framgångar med sina serier om en annan kinesdeckare, Charlie Chan, och den japanske polisagenten Mr Moto.

Det spelades in fem filmer om Mr Wong och fyra visades på svenska biografer. Men lika fängslande och underhållande som Charlie Chanserien är tyvärr inte filmerna om Mr Wong. Det händer för lite och Karloffs huvudperson är en ganska tråkig typ. Wong är en lugn och metodiskt arbetande deckare i samma stil som Sherlock Holmes. Wong hjälper ofta den stressade poliskaptenen Street (Grant Withers) som är Wongs raka motsats. Street är alltid högljudd och har för bråttom och drar felaktiga slutsatser när han utreder nya brott.

Lite mer fart på handlingen i Wongfilmerna blir det visserligen när kapten Streets flickvän, den företagsamma kvinnliga journalisten, Bobby Logan (Marjorie Reynolds) dyker upp i Terror i Kinesstaden, den tredje filmen i serien. Men tyvärr räcker det inte för att göra Wongfilmerna tillräckligt underhållande.

I den första Wong-filmen handlar det om mordet på en fabrikant av giftgas som spioner får en främmande makt vill komma över. I film nr 2 letar mr Wong efter världens största safir som stulits sedan dess ägare mördats under ett party. I film nr 3 mördas en kinesisk prinsessa med en förgiftad pil. I fjärde filmen hjälper Wong kapten Street att spåra upp den som mördat en poliskollega och i den sista handlar det om mord på en skeppsredare och ett fartyg som gått till botten med värdepapper för över en miljon dollars ombord.

Tyvärr bjuder Wongfilmerna på få överraskningar och Karloff är inte en speciellt färgstark deckare. De enda ljuspunkterna är det humoristiska käbblet mellan kapten Street och hans flickvän Bobby som ständigt försöker överraska honom med nya uppslag under mördarjakterna.

Boris Karloff avslutade 1940 samarbetet med Monogram efter den femte Wongfilmen. Men ytterligare en var planerade, Phantom of Chinatown, och här spelades huvudrollen, en yngre Mr Wong, av Key Luke. en skådespelare känd för sina insatser som Lee Chan, Charlie Chans son i 8 av Warner Olands Chanfilmer. Phantom of Chinatown visades aldrig i Sverige eftersom Karloffs Wongserie inte blivit speciellt populära. Men filmerna inspirerade ändå till en tecknad serie 1939 där Mr Wong ser ut som Boris Karloff. Serien gick i Popular Comics.

Karloffs filmer om Mr Wong:

Detektiven Mr Wong (Mr Wang, Detective) 1938

The Mystery of Mr Wong 1939 Ej visad i Sverige.

Terror i Kinesstaden (Mr Wong in Chinatown) 1939

Den ödesdigra timmen (The Fatal Hour) 1940

Dömd att dö (Doomed to Die) 1940



  Relaterade poster:
Fatal error: Call to undefined function wp_related_posts() in /home/dastnu/public_html/wp-content/themes/branfordmagazine/single.php on line 22