Några pocketomslag med utgångspunkt från McBAins Ax

Mar 14th, 2010 | By | Category: 2004-3, Artikel

Av Ted Bergman

När den moderna pocketboken började slå igenom i början av 1940-talet betydde det samtidigt en förnyelse av omslagsillustrationerna.

Äldre typografiska och estetiska värderingar fick vika. De nya böckerna distribuerades genom nya kanaler och eftersom en pocketbok ofta exponeras med sin framsida måste omslaget mer markant än tidigare utformas för att sälja boken.

Framsidan ska både signalera närvaro och kategori. Boken måste ”sticka fram” bland konkurrerande böcker runt omkring.

Illustratörernas olika sätt att närma sig uppgiften intresserar mig.

Några prov på detta är dessa sex framsidor av pocketutgåvor av Ed McBains roman Dråpet (engelska Axe, amerikansk engelska Ax). Man kan knappt tänka sig en kortare, expressivare titel.

I sina försök att beskriva och illustrera kriminalromanen har konstnärerna sökt sig olika vägar.

Men alla har ändå en påtaglig gemenskap.

1. Pocket Books Inc, New York 1965.

Anonym konstnär.

En anekdotisk tolkning. En yxa som splittrar en bokstav i titeln.

 

2. Penguin Books Ltd, England 1969. Foto: Tony Palladino.

Även den anekdotisk men med en underbar, surrealistisk kraft. Yxan sitter där redan men man kan fortfarande uppleva själva hugget.

 

3. Pan, Stockholm 1969. Omslag: Leif Zetterling efter foto av Margareta Bergquist.

Rörelsen i den suddiga yxan samarbetar väl med den distinkta, tydliga svenska titeln som Sjöwall och Wahlöö gett boken

 

4. Pan Books Ltd, England 1975. Anonym konstnär.

En saklig illustration i estetiskt välformad layout.

 

5. Pan Books Ltd, England 1984. Anonym konstnär. Yxan presenterad som en realistisk men mytisk symbol, ungefär som en bödels bila.

Författarnamnet McBain, som inte går fram så bra i min reproduktion är präglad mot en banderoll av guld.

 

6. Lademanns Forlagsaktiseskab, København 1985. Konstnär: Kjeld Brandt.

Brandts utomordentligt vackra omslag påminner mig om Gerald Greggs serie klassiska omslag för Dell Publishing Company på 1940-talet.

Denne arbetade bl.a. med färgspruta och beskrev sin konst som en kombination av grafisk design och stiliserad realism.



  Relaterade poster:
Fatal error: Call to undefined function wp_related_posts() in /home/dastnu/public_html/wp-content/themes/branfordmagazine/single.php on line 22