Mordisk affärsidé

Jan 11th, 2008 | By | Category: 2000-2, Artikel

Att mordet som idé har en kommersiell sida vet de flesta. Förlag och enstaka bastsäljare har tjänat stora slantar på mord. Andra förlag har snubblat över liken och gått omkull och många är de deckarförfattare som tvingats använda naglarna som födkrok. Men det finns affärsidéer som sträcker sig utöver deckarna. Vi har filmatiseringar av deckare och TV-serier baserade på kriminallitteratur. Den affärsidé som Keith O’Leary och Margo Morrison bygger sin mordiska verksamhet på sedan 1983 är besläktad med rollspelet. De har insett att den sociala aspekten har betydelse för många mordintresserade.Paret har producerat 4000 “live whodunits” runtom i världen de senaste sexton åren. Det vill säga: de har iscensatt “mord” som företagets kunder för lösa under särskilda mordveckoslut, mordmiddagar och så vidare.

Ett arrangemang är “Keith & Margo’s Mystery Train”. Ett typiskt mordveckoslut per detta tåg kan se ut så här enligt företagets reklam: Avgång i reserverad vagn från Union Station i Los Angeles kl. 10.30 på lördagsförmiddagen.

11.30 serveras lunch, drinkar och mord. 13.30 anländer tåget i San Diego och man tar in på Westgate Hotel. 14.00 tid till fritt förfogande (men deltagarna ska hålla ögonen öppna. 19.00 cocktail med vin och ost. 20.00 serveras middag. 21.30 förvandlas gästerna till deckare som ska lösa mordgåtan.

På söndagen fortsätter det hela med “brunch” (breakfast + lunch, det vill säga: kombinerad frukost och lunch, kanske “frunch” på svenska). Mordgåtan löses och priser delas ut till deltagarna i mån av duktighet. Så tar man tåget tillbaka till Union Station, känd från många Hollywood-filmer, och är hemma vid 17.30-tiden på söndagen. Alltsammans till det facila priset om 395 dollar, vilket blir cirka 3300 kronor beroende på vad dollarn står i för dagen. I priset ingår tågbiljett, förflyttning till och frän hotellet, dubbelrum på hotellet etc. För amerikaner med plånboken på rätta stället lockar Keith & Margo med “Mordet på Orientexpressen”, en tiodagars resa med tåg från Waterloo Station i London via Paris till Venedig. Kostnaden är av den arten att troligen bara enstaka Dast-läsare kan tänkas känna sig lockade. Fenomenet Keith & Margo finns på Internet-adressen

http://www.murdermystery.com/ eller murder1l@murdermystery.com

Kanske inte lockande för den blodtörstige länstolsdetektiven, som helst sitter tillbakalutad med en Mankell i handen, men säkert en mycket trevlig avkoppling för mordlystna människor med behov av sällskap.



  Relaterade poster:
Fatal error: Call to undefined function wp_related_posts() in /home/dastnu/public_html/wp-content/themes/branfordmagazine/single.php on line 22