Martin Holmén: modern gammaldags Stockholm noir

Oct 19th, 2016 | By | Category: 2016-10 okt, Artikel

martin-holmenMartin Holmén (foto av Cato Lein) är historielärare och sedan förra året också författare av historiska deckare. Men det var släktforskning som fick honom att komma igång med skrivandet. Eftersom han är en stor beundrare av den klassiska amerikanska noirtraditionen med Chandler ville han skriva så. Det har han lyckats med, enligt kritikerna.

Omslag till ClinchDet fick dock bli Stockholm, och inte nutid utan 1930-tal. Vi som lever nu vet att det fanns olycksbådande tecken på vad som skulle komma, och sådana tecken finns också i böckerna, Clinch och Nere för räkning.

Boxningstermerna har betydelse därför att huvudpersonen i båda, och i en kommande sista tredje bok, är Harry Kvisten Kvist, exboxare som aldrig förlorat en match men som nu försörjer sig främst som indrivare som använder sina boxningskunskaper för att få folk att betala eller lämna tillbaka de cyklar de köpt på avbetalning men inte lyckats betala. Eftersom han är gammal boxare är han efter många hårda smällar inte helt smart, han glömmer och missar detaljer.

Homosexuell privatdetektiv
Dessutom är han privatdetektiv. Och homosexuell, vilket på den tiden var straffbart.

Omslag till Nere för räkning— Jag har alltid gillat den klassiska amerikanska noirstilen, i litteraturen från 1925 till 1940, lite senare som filmer, 1930—1945 ungefär. Jag ville skriva en sådan.

Han räknar upp det speciella: en huvudperson, en vanlig människa, ingen superhjälte, som dras in i något av en slump, det handlar om korruption, mord, sex, moraliskt komplexa frågor, där utgången nästan är ödesbestämd. Där finns överdriven realism och drag av melodram. Tänk en hårding i hatt, en femma fatale, ständigt dåligt väder.

— Jag ville till nordic noir, som om Raymond Chandler fått en bastard med Moa Martinsson.

Då ska det inte vara en dialogdriven handling, ingen prosa från maktposition eller journalistik utan den ska komma från en underdog som har ett eget uttryck.

— Det får absolut inte påminna om Pensionat Paradiset eller Thor Modéen. Jag filade på Harrys karaktär innan jag satte igång handlingen.

Fammes fatales
Det var svårt att få in kvinnliga karaktärer för det var en manlig värld. Men några damer, fammes fatales och andra har han, bl a tre tanter i 45—65-årsåldern. Alltså tanter på den tiden, inte numera…

Den första boken utspelar sig 1933, den andra 1935 och den kommande avslutningen 1936.

Hur var det då med släktforskningen? Jo, han växte upp i norra Skåne, och gick i skola i Sölvesborg (samma som Jimmie Åkesson men inte samma årsklass). I familjen fanns ett mysterium, en farfars far som for till USA i början av 1900-talet. När Martin Holmén för fem år sedan separerade och blev varannanveckaspappa till dottern började han med släktforskningen.

1924 dödförklarades den utflyttade, de fem barnen i familjen utauktionerades av fattigvården.

Martin letade och hittade den försvunne, nu i en fattiggrav i North Dakota.

Han funderade över vad som kan få en far att överge sina barn. Och han hade sin farfars memoarer, 100 sidor avsedda för familjen, och farfar var väldigt arg på sin far.

Martin hade länge haft en dröm om att skriva en bok, och han fann inspiration från familjehistorien. Eftersom han alltid gillat pangpang och action, och noirdeckarna, så det fick blir en deckare. Hans huvudperson Harry har också på sitt sätt övergivit sin dotter, som flyttat med mamma till Amerika, och Harry som lovat att komma efter har inte gjort det.

Så tiden att skriva kom med veckorna med dottern som somnade vid sextiden, och då fanns de lediga timmarna.

— Annars är jag ingen hemmasittare.

LEIF-RUNE STRANDELL

Taggar: , , , ,

  Relaterade poster:
Fatal error: Call to undefined function wp_related_posts() in /home/dastnu/public_html/wp-content/themes/branfordmagazine/single.php on line 22