Mannen som satte fart på tecknade fordon

Jan 14th, 2008 | By | Category: 2001-3, Artikel

DAST berättade i ett tidigare nummer (4/2000) hur Eugen Semitjov började på Berghs reklamskola och hur Gösta Bergh med hjälp av Alex Raymonds Blixt Gordon-serie visade Eugen “hur en tuschpenna ska föras för att ge farteffekt åt ett framrusande rymdskepp.” Men suveräne Alex Raymond var inte den som uppfann tekniken. Vem gjorde det? Om man får tro Wendy Hitchmough i The Michelin Building (Conrad Octopus, London 1987) så var det fransmannen och affischtecknaren Ernest Montaut.

Ernest Montaut hade specialiserat sig på racerbilsteckningar och Hitchmough skriver att han “ofta hittade på de tekniker som vi numera accepterar som standardmetoder för att förmedla en känsla av hastighet och spänning”.

Framför allt tecknade Montaut en rad färglagda affischer och teckningar åt däcktillverkaren Michelin.

1904 formgav han affischen The Rail Vanquished by Michelin Tyres (Järnvägen besegrad av Michelin-däck), en bild som visar en racerbil med öppen sittbrunn (som på ett flygplan) i förgrunden som rusar fram på en väg.

Långt borta i bakgrunden kämpar ett ångloksdrivet tågset utan att kunna hänga med i svängarna.

Streck ger fartkänsla

Genom att teckna en rad streck kring hjulen i färgerna rött och gult och rita hela den väg som bilen kör på med liknande streck, skapade Montaut en tydlig känsla av fart.

Detta understryks ytterligare av den huvförsedde förare som lutar sig ut ur sittbrunnen med ett fast grepp om den ratt han vrider.

De teckningar Montaut gjorde låg sena­re till grund för de “badrumsplattor” som i London lades samman till bilder av Michelin-däcksförsedda racerbilar som vunnit en rad tävlingar i Europa.

Dessa bilder sammansatta av skräddarsydda kakelplattor kan beskådas på utsidan av det märkliga Michelin-huset i London, en proto-Art Deco byggnad, som invigdes 1911. Byggnaden är en av de få som genom sin blotta existens gör reklam för ett företag och dess produkt, däck.

Färdigrenoverat 1987

Huset ägs inte längre av Michelin, men de nya ägarna Sir Terence Cochran och Paul Hamlyn, som köpte huset 1985, lät renovera det och har pietetsfullt återställt det i dess ursprungliga skick. I dag ser Michelin-huset på Fulham Road exakt likadant ut som det ursprungligen gjorde.

Ursprungligen = 1911. Men Montaut avled redan 1909 vid 31 års ålder. Ändå finns både 1909 och 1910 års racertäv­lingar förevigade i hans stil på var sin “badrumsvägg”.

Var det änkan?

Det förklaras av att Montauts företag Montaut et Cie drevs vidare av änkan och fanns kvar ännu 1914.

Wendy Hitchmough menar att dessa båda bilder, som tillverkades 1910 för London-huset, antingen utfördes av änkan eller någon av de konstnärer som arbetade på företaget.

I dag är som bekant tecknartekniken vanlig, inte minst i serier, men naturligtvis även på omslag till böcker samt illustrationer i tidskrifter.

Om Montaut verkligen var allra först och ensam om att komma på streckmetoden ska vi lata vara osagt. Men sprutt på sina fordon fick han.



  Relaterade poster:
Fatal error: Call to undefined function wp_related_posts() in /home/dastnu/public_html/wp-content/themes/branfordmagazine/single.php on line 22