Lesbiska detektiver – minoritet på frammarsch

Sep 18th, 2009 | By | Category: 1996-1, Artikel

Av FINN HANSEN Detektiverna i kriminal- och spänningslitteraturen har sitt ursprung i många olika samhällsklasser och hör många gånger till minoriteter. Den senaste grenen på stammen är lesbiska detektiver. Inte oväntat är det kvinnliga författare som introducerat sådana. Trots att denna del av genren är relativt ung är utbudet rätt stort.

Denna artikel, som beskriver några lesbiska detektiver, skapade av tolv författare, bygger på By A Womans Hand av Jean Swanson och Dean James (Berkeley Books, 1994). Bland övriga källor kan nämnas diverse Murder One-kataloger och Mystery News.

LAUREN WRIGHT DOUGLAS har i sina böcker Caitlin Reece som huvudperson och denna detektiv arbetar i Vancouver Island, Kanada. Hon är specialiserad på brott mot kvinnor, barn och djur. Reece är en stark och modig person med mycket bestämd rättsuppfattning. Hennes Watsonfigurer består av en liten, brokig grupp: doktor Maggie som en gång hjälpt Reece göra abort när detta fortfarande var förbjudet; en mystisk vietnames och djurpsykolog vid namn Gray Ng, polisen Sandy, elektronikexperten Lester samt Francis som kallas Eldaren.

I första Reece-romanen The Always Anonymous Beast (1987) kommer två lesbiska kvinnor, som utsatts för utpressning, och ber hjältinnan om hjälp. I Ninth Life (1989) anlitas hon av en djurskyddsorganisation att utreda ett mord och granska ett kosmetikföretag som i hemlighet utför grymma försök på katter och kaniner, i Chasing the Shadow (1991, också utgiven under titeln The Daughters of Artemis) försöker hon hitta en försvunnen arvinge som gömt sig i ett lesbiskt kollektiv. En stor roll i den boken har också en våldtäktsman som alltid slår till vid fullmåne. I Tiger’s Heart (1992) och Goblin Marked (1993) har intrigerna fått övernaturliga övertoner, och här har Gray Ng fått spela ut mycket av sin orientaliska visdom och klokhet. Detektiv är dock fortfarande Caitlin Reece, liksom i A Rage of Maidens (1994).

SARAH DREHER har en svart humor, okonventionell stil och säreget persongalleri, vilket framhäver hennes speciella författartalang. Hennes detektiv heter Stoner McTavish och är reseledare i Boston med omnejd. McTavish övergav sitt barndomshem som tonåring då föräldrarna inte kunde acceptera hennes dragning till det egna könet. Hennes moster Hermione gav henne emellertid det känslomässiga stöd hon behövde och öppnade dessutom sitt hem för henne. Trots att McTavish hunnit in i 30-årsåldern är hon fortfarande i psykisk obalans på grund av föräldrarnas avståndstagande. Förutom av Hermione får hon kärlek och stöd av sin kompanjon i resebyrån, Maryloy, som trots sitt yrke inte är förtjust i att förflytta sig.

I debutromanen Stoner McTavish (1985) hamnar huvudpersonen i en märklig situation. Hermione, som är medium och håller seanser, ger henne ett uppdrag. Gray Magic (1987) är genomsyrad av Hopimystik. Tredje romanen heter A Captive In Time (1990) och därefter kom Something Shady (1993) och Bad Company (1995).

KATHERINE V. FORREST föddes 29 april 1939 i den kanadensiska delstaten Ontario. Hon har skrivit en serie polisromaner med Kate Delafield från Los Angeles Police Department som huvudperson. Delafield är lesbisk i en mansdominerad omgivning och håller därför sitt privatliv hemligt inför kollegerna, i synnerhet den lite äldre Ed Taylor. I debutromanen börjar Delafield närma sig de 40. Taylor får illustrera de fördomar som Forrest anser finns inom L.A.P.D. Trots detta har de båda ett mycket effektivt samarbete. Taylor får snabbt klart för sig att Delafield är en skicklig detektiv, eftertänksam, följsam och framför allt ärlig. Vid förhör av misstänkta är hon noga med små detaljer och Forrest beskriver polisarbetet mycket intensivt och detaljerat.

Delafields första Framträdande skedde i Amateur City (1984) då hon skall utreda ett mord i ett företag som formger kontor. När Delafield, som nyss förlorat sin mångåriga älskarinna i en bilolycka, kommer till mordplatsen möts hon en den kvinna som fann liket, och hon är nästan en exakt kopia av den förolyckade, varför ett något osäkert förhållande uppstår. Men detta har tagit slut i Murder at the Nightwood Bar (1987). Scenen är en lesbisk bar och den mördade en ung bisexuell kvinna. I denna bok träder Delafield fram ur garderoben och erkänner öppet sin sexualitet, trots de följder detta kan få för hennes poliskarriär.

Tydligen blev utfallet positivt, för i The Beverly Malibou (1990) är hon fortfarande detektiv. Så även i Murder by Tradition (1991), som beskriver ett mord i homosexuella kretsar. Den Femte Delafield-romanen Flashpoint utkom 1994.

ELLEN HART har skrivit en serie romaner som utspelar sig i Minneapolis och har den lesbiska krogägaren Jane Lawless som huvudperson. Hon är i 35-årsåldern och i första boken är hon på väg tillbaka till livet sedan personen hon älskat i många år har avlidit. Jane växte upp i England och driver restaurangen The Lyme House, ett arv från sin mor. Fadern Raymond Lawless är känd advokat i Minneapolis, och förhållandet mellan dem är vacklande i början men för ändras i positiv riktning från bok till bok.

Som sin Watson har Jane en gammal studiekamrat vid namn Cordelia Thorn, konstnärlig ledare för en berömd teater i St. Paul. Den likaledes lesbiska Cordelia har härligt teatraliska manér som ger en befriande humoristisk kontrast till den sobra och självutslätande Jane Lawless. Tillsammans utgör denna detektivduo en nöjsam fortsättning på Holmes/Watson-traditionen, men har en utpräglad feministisk grundsyn. Hart följer mycket noga den traditionella kriminalromanens mönster och flätar in sina feministiska synpunkter som en oskiljaktig del av plotten.

Första boken om Lawless är Hallowed Murder (1989), där Jane blir inblandad i ett mord på en av medlemmarna i sin gamla studentförening. Sedan kom Vital Lies (1991) som året efter följdes av Stage Fright, som är en slags parodi på Ngaio Marshs primadonnaromaner. A Killing Cure (1993) fick som efterföljare A Small Sacrifice (1994) och This Little Piggy Went To Murder (1995).

VICKY P. McCONNEL har som detektiv den lesbiska journalisten Nyla Wade, som i debuten Mrs Porter’s Letter (1982) är nyskild, har fått nytt jobb och ny lägenhet. Till sitt nya hem köper hon ett gammalt skrivbord och i det hittar hon några mystiska kärleksbrev, som får henne att börja söka efter brevskrivarna och sitt alter ego. I The Burnton Widows (1984) har Wade lämnat Denver, Colorado där hon höll till i första boken, och finns nu vid Oregonkusten. Men i tredje romanen Double Daughter (1988) är hon åter i Denver, där hon försöker ta reda på bakgrunden till ondsinta angrepp på homosexuella lärare. Nya Wade visar medlidande och lojalitet. Det mest centrala i hennes framtoning är den feministiska övertygelsen.

VAL MCDERMID, engelsk journalist, har skapat två krimiserier. I den första hette huvudpersonen Lidsay Gordon och var liksom sin skapare tidningsmänniska. Lidsay beskriver sig själv som en ”cynisk, lesbisk, socialistisk feminist”. Hon uppträder första gången i Report for Murder (1987) där arbetet tvingar henne att offra ett veckoslut för att skriva en artikel om en privat flickskola för det bättre borgerskapet, en miljö som hon hyser starkt förakt för. Här begås ett mord och en av Lindseys gamla vänner grips och åtalas. Detta gör att Lindsay blandar sig i och försöker hitta den rätta mördaren. Därefter kom Common Murder (1989), som handlar om politiskt rävspel. Den följdes upp med Final Edition (1991) och Open and Shut (1991). Sedan kom Union Jack (1993). Böckerna utspelas huvudsakligen i Glasgow.

Huvudpersonen i McDermids andra serie heter Kate Brannigan, men tilltalas aldrig med förnamn. Hon framträder första gången i Dead Beat (1992). Hennes hemvist är Manchester, närmaste granne med sin älskare rockmusikjournalisten Richard Barcley. Då en av Richards gamla vänner, rockstjärnan Jett, ber om hjälp att hitta en gammal vän, har Branningan inte en aning om att resultatet skall bli mord. Brannigan är nästan en klonad kopia av Lindsay, intelligent, uppfinningsrik och självständig. Men hon är inte lesbisk. Kick Back och Crack Down kom 1994 och året efter Clean Break.

CLAIRE MCNAB skriver en serie som utspelas i Sydney, Australien och har kriminalinspektör Carol Ashton som huvudperson. Ashton är en blond, vacker, frånskild, lesbisk kvinna som har en son. Hon framträder första gången i Lessons in Murder (1988). Här blir läraren Bill Padgett omänskligt grymt mördad med borrmaskin. Bland de misstänkta finns hans vackra kollega Sybil Quade. I Fatal Reunion (1989) har Carol och Sybil blivit ett par, men så ringer Christine, kvinnan som förförde Carol medan hon ännu var gift med en framgångsrik advokat, och i valet mellan ett lesbiskt liv och social framgång följde sin sexualitet. Nu är hennes man mördad och Carol tvingas av sina känslor att ingripa. I Murder Down Under (1990) är Carol en massmördare på spåren samtidigt som hon uppvaktas av en TV-journalist. I Cob Out (1991) utreder hon ett mord på en ung man som i det fördolda visar sig vara homosexuell och i samband med att brottet klaras upp börjar Carol betvivla sin plats i den maskulina polishierarkin. Dead Certain (1992) handlar bland annat om en HIV-positiv operastjärnas död och om hur Carol Ashton är på väg att ”träda ut ur garderoben”. Hur det går får man veta i Body Guard (1994).

DEBORAH POWELL skriver romaner från 1930-talets Houston, Texas, och har som huvudperson den lesbiska kriminalreportern Hollis Carpenter vid Houston Times. Hon förekommer första gången i Bayou City Secrets (1991) som utspelas vintern 1936. Hon får i uppdrag att göra ett banalt Gala-Peterjobb, men eftersom det inte är hennes gebit säger hon upp sig och börjar på eget bevåg undersöka vapenstölder ur en av polisens depåer.

Carpenter är sarkastisk och använder sin skarpa tunga mot alla, men hon har en svaghet i schnauzern Anice. Persongalleriet omfattar bland annat en gangsterchef, som behandlar Carpenter som sin egen dotter. Deborah Powell är ingen flitig skribent, men efter debuten har hon ändå kommit med romanen Houston Town.

J.M. REDMANN skriver en serie som utspelas i New Orleans och har den hårdföra lesbiska privatdetektiven Michele ”Micky” Knight som huvudperson. Som vanligt ger stadens särskilda atmosfär böckerna en alldeles speciell touch. Micky beskrivs som en synnerligen hänsynslös och språkligt råbarkad detektiv, och åtminstone på ytan motsvarar hon detta. I debutboken Death by the Riverside (1990) måste huvudpersonen, för att lösa gåtan, frammana spöken ur sitt eget förflutna, och därigenom lär läsaren förståelse för hur hon blivit så stenhård. Micky utsätts för fysiskt våld som skulle få andra att genast byta yrke. Men hennes klockrena rättskänsla gör henne oövervinnelig. Redmann kryddar sin produktion med explicita sexscener, ovanliga personligheter och i böckerna finns en humor som ger läsaren oväntade och bisarra upplevelser. 1992 kom uppföljaren Deaths of Jocasta.

SANDRA SCOPPETONE har under pseudonymen Jack Early skrivit tre hårdkokta kriminalromaner. Den första heter A Creative Kind of Killer (1984) och har som huvudperson privatdetektiven Fortune Fanelli från New York. I den engageras Fanelli av en man som fått en ung släkting mördad i en förstad till New Jersey, och detektiven, som själv är ensamstående far till två tonåringar, tar sig an fallet. Därefter kom Razzamatazz (1985). Tre år senare utkom Donato & Daughter, som är en dyster spänningsroman om massmord på nunnor. Ledare för poliskollektivet som tar sig an fallet är kommissarie Dina Donato, som under sig har sin far Michael Donato.

Under eget namn började Scoppetone 1991 skriva en serie kriminalromaner om den lesbiska privatdetektiven Lauren Laurano. Första boken heter Everything You Have Is Mine. Laurano är en snabbtänkt, iakttagande person som under lång tid hållit samman med psykopaten Kip. Scoppetones romaner är tämligen hårdkokta men mildras av Lauranos humoristiska iakttagelser av mänskliga svagheter. Atmosfären i böckerna gör också sitt till, i synnerhet som de ofta ut spelas i konstnärskvarteren Greenwich Village i New York. I’ll Be Leaving You Always (1993) är en ohygglig bok om utforskandet av vänskapens natur och den alltid förekommande risken för förräderi. Med New York som kuliss ger Scoppetone sina historier en realistisk bakgrund. Den tredje Lauranohistorien heter My Sweet Untra-ceable (1994) och en ny är på gång.

BARBARA ELLEN WILSON är född 1950 i Kalifornien och bosatt i Seattle. Vid sidan av författarskapet är hon också delägare i förlaget Scal Press, som gett ut två av hennes kriminalserier med lesbiska feminister som huvudpersoner.

I Murder in the Collective (1984) presenteras Pam Nilsen, som tillsammans med tvillingsystem övertagit familjeföretaget ”Best Printing” efter föräldrarnas död. De får anbudet om samgående med ”B. Violet Typesetting”, vars ägare är lesbisk och detta utgör en grund för mord. På grund av sin sexuella läggning söker Pam desperat efter fast mark. Bit för bit börjar hon acceptera att hon är lesbisk. Hon vill förverkliga sig själv och, kanske som ett slags eskapism, koncentrerar hon sig på att ta fast mördaren. I Sister of the Road (1986) är hennes tema ungdomsprostitution och i The Dog Collar Murders är ämnet pornografi och lesbisk sadomasochism.

Med utgivandet av Gaudi Afternoon (1990) presenterar Barbara Wilson en ny frontfigur, nämligen globetrottern och översättaren från spanska Cassandra Reilly, vars hektiska och intensiva liv blir en perfekt bakgrund för en humoristisk thriller som utspelas i Barcelona. Crime Writers Association belönade den med ett pris. Reilly återkommer i Trouble In Transsylvania (1993). Oavsett hon skriver om Pam Nilsen eller Cassandra Reilly är hennes stil fascinerande. Hon ger sina personer en välgrundad politisk bas och de är trovärdiga samtidigt som de formulerar sig väl.

MARY WINGS började sin serie om de lesbiska privatdetektiven Emma Victor år 1987. Hennes första framträdande kom i She Came Too Late, där hon är frivillig medarbetare för ”The Woman’s Hot Line” i Boston. Emma känner sig utbränd efter att ha arbetat som politisk journalist och aktivist. En kvinna, som ringt om hjälp, blir mördad och detta för in Emma i en värld av overklighet och narkotika. I She Came In A Flash (1988) åker Emma till Kalifornien för att göra ett PR-jobb åt en gammal vän, samtidigt som hon har i uppdrag att undersöka ett mystiskt dödsfall som drabbat en medlem i en religiös sekt. Sektens klaustrofobiska atmosfär tar henne att reagera på ett klassiskt hårdkokt sätt. Däremot är inte Emma med i Divine Victim (1992). Bokens berättare här är en namnlös person som tillsammans med sin nya älskare skall städa upp i ett gammalt hus som är arv efter en släkting i Montana. Boken är fylld med religiös intensitet och avslöjar sakta men säkert historien om arvtantens besynnerliga besatthet av en bild av jungfru Maria och de kvinnliga helgonen, och uppenbarar samtidigt den namnlösas egna riskfyllda aktiviteter.

Detta var de tolv kvinnliga författare jag valt att berätta om i första omgången. Norden har också sina representanter för detta nya författarsläkte. Anne Holt från Norge har en lesbisk huvudperson i form av polisen Hanne Wilhelmsen.

Men det finns fler även utanför Norden. Ett exempel är Laurie R. King, vars debutroman A Grave Talent (1993) belönades med en Edgar. Hennes lesbiska polis heter Carey Martinelli.

En av föregångsgestalterna inom denna speciellas orts författarskap är Eve Zaremba, som redan 1978 hade den lesbiska detektiven Helen Keremos med i romanen A Reason to Kill. Författaren Amanda Kyle Williams har en lesbisk hemlig agent vid namn Madison McGuire med i sina romaner.

Homosexuella manliga problemlösare är det inte lika gott om, men de finns. Amerikanen Joseph Hansen (född 1923) har i Nightwork (1984) och Early Graves (1987) försäkringsdetektiven Dave Brandstetter som huvudperson. Första boken om Brandstetter hette Fadeout (1970).



  Relaterade poster:
Fatal error: Call to undefined function wp_related_posts() in /home/dastnu/public_html/wp-content/themes/branfordmagazine/single.php on line 22