Les Edwards, genreillustratör: ”Jag skulle älska att illustrera Lovecraft”

Mar 10th, 2010 | By | Category: 2005-3, Artikel

Av Henrik Holmström

Les Edwards är en av Europas och Englands och mest framgångsrika genreillustratörer. Hans oljemålningar, som ofta pryder skräckförfattare som Clive Barkers böcker, går för 100.000-tals kronor när de säljs på auktion.

Det är tidigt 1990-tal. Jag går som vanligt ner till affären för att köpa det senaste numret av Horst Schröders idag klassiska serietidning Epix. Jag håller på att ramla baklänges när jag ser omslaget. Den här gången pryds tidningen av en färgsprakande oljemålning på en synbart misshandlad Marilyn Monroe. Omslaget illustrerar en grafisk novell signerad Clive Barker.

Illustratören Les Edwards är utan tvekan en av Englands mest välrenommerade illustratörer inom genrelitteraturen. Efter studier på konstskolan i Homsey, där läraren avrådde honom att fortsätta inom konsten, fick han arbete på den idag närmast legendariska agenturen Young Artists Agency, där konstnärer som Jim Bums även arbetade under en längre tid.

Både omslag och film

Förutom en lång rad omslag och serier har han även arbetat inom filmen, bland annat gjorde han bioaffischerna till John Carpenters The Thing och Clive Barkers Nightbreed. Edwards ligger även bakom de ytterst välgjorda skräckserierna Rawhead Hex och Son of Celluloid efter manus av Clive Barker. Les Edwards påminner i sin serietecknarstil mycket om spanjoren Vincente Segrelles, där varje serieruta bokstavligen är en oljemålning i miniatyr. De senaste åren har han även arbetat underpseudonymen Edward Miller. Under det namnet målar han betydligt mer romantiska och klassiska målningar.

Idag lever han i Ilford, England tillsammans med sin fru Valerie.

DAST: När upptäckte du att det var illustration du ville ägna ditt liv åt, och när kände du att du ville kunna leva på att måla?

Strävade inte att bli illustratör

LES EDWARDS: Jag har ritat och målat sedan jag var väldigt ung. Faktiskt så kan jag inte minnas en tid då jag inte har ritat eller målat. När jag gick på konstskolan hoppades jag att jag på något sätt kunna leva på det, men jag hade ingen speciell tanke på hur jag skulle kunna göra det. Jag strävade inte efter att bli en illustratör till en början, det var bara ett sätt att få teckna som jag gillade.

DAST: Vilka andra illustratörer och konstnärer har spelat en stor roll för dig, vilka är det som inspirerat dig mest under din karriär?

LES: Jag tror att den konstnär som hade mest effekt på mig när jag var ung var Frank Bellamy, en illustratör som gjorde humorserier för en serietidning som hette The Eagle. Han gjorde även en serie om en romersk soldat kallad Heros the Spartan, som hade lite svärd och svartkonst-känsla. Längre fram blev jag imponerad av Bruce Penningtons verk. Det fanns en underbar surrealistisk känsla över många av hans verk. Jag tycker fortfarande att han är bättre än de flesta i den här branschen idag.

DAST: Från vilka områden utanför konsten hämtar du din inspiration? Finns det några speciella böcker, eller vad som helst utanför konsten, som du känner har påverkat dig och ditt sätt att skapa de världar och varelser som vi möter i dina verk?

Influeras av allt

LES: Jag blir influerad av vad som helst som jag ser eller råkar läsa vid tillfället. Om någonting är väldigt kraftfullt så kommer det förmodligen hitta sin väg in i min konst i någon form. Jag har läst mycket detektivhistorier nyligen så vi rar se vilken influens det får på mig.

DAST: Du har gjort flera omslag till välrenommerade författare, däribland Clive Barker som du även har gjort två seriealbum åt. Finns det någon speciell författare, förutom de du arbetat med, som du gärna vill illustrera åt?

LES: Clive Barker var fantastisk att illustrera därför att hans texter är väldigt visuella. Han är dessutom själv en betydande konstnär. Men den skräck som jag personligen gillar bygger på känslor och antydningar snarare än grafisk skräck och det är naturligtvis mycket svårare att illustrera. Självklart skulle jag älska att göra Lovecraft, utan fjälliga monster med tentakler men det skulle vara svårt att få till ordentligt. Min favorit bland Lovecrafts historier är annars The Whispers in Darkness där det finns väldigt lite visuell skräck, så ni förstår mitt problem.

DAST: Hur mycket skräck och fantasy läser du när du inte jobbar, eller måste göra det?

LES: Jag läser allt mindre fantasy och skräck, men jag ser mig själv ändå som ett fan. Problemet med det mesta inom genrelitteraturen är att det inte är speciellt bra, och ju äldre jag blir desto mer märker jag att har jag har mindre och mindre tålamod med det dåliga. Livet är helt enkelt för kort för att traggla igenom dåliga böcker. Jag litar rätt mycket på folks rekommendationer nu för tiden.

DAST: Vilket eller vilka råd skulle du ge de unga tjejerna och killarna som idag sitter i sina rum och målar och tecknar och drömmer om en karriär som konstnär och illustratör?

Säg inte upp dig för snabbt!

LES: Jag skulle säga att de inte ska säga upp sina vanliga jobb allt för snabbt. De stora publicisterna använder sig mindre och mindre av traditionell illustration, även om jag tror det är en trend som kan komma att ändras längre fram. Det är väldigt svårt att ta sig fram och det är en väldigt osäker bransch. Det är bara en väldigt liten klick av alla konstnärer som kan leva på att illustrera skräck- och fantasyböcker.

DAST: Vilka material gillar du bäst att arbeta med, och hur kommer det sig att det är så?

LES: Jag jobbar i olja, Därför att jag tycker att olja helt enkelt är flexibelt att arbeta i.

DAST: Hur ser du på konst som görs i datorn?

Gillar att bruka dator

LES: Jag gillar själv att använda datorn (jag använder Paint en hel del, för skojs skull) men jag har inte riktigt sett något digitalt konstverk som får mig att känna ”wow”, förutom verken av Steve Stone och en kille som kallas Craig Mullins, som verkligen kan handskas med datorn.

Jag tycker oftast att datagjorda konstverk tenderar att se för strukturerade, enhetliga, likformade och platta ut, det finns ingen riktig uttrycksfullhet eller känsla i dem. Efter att ha sagt det så är jag själv upptagen med att försöka lära mig att använda ett 3D-program. Så vi får se hur det löser sig.

DAST: Har du några nya projekt på gång som du vill berätta om?

LES EDWARDS: Jag har ett flertal nya projekt på gång/under utarbetande som verkar roliga, bland annat en ny Conan-målning som jag verkligen ser fram emot att göra.

 

Fotnot: Les Edwards intervjun med färgillustrationer publiceras i sin helhet i Eskapix vol II: Fantastisk konst, under höst/vintern 2005-2006. Förlaget ger i höst även ut novellsamlingen Eskapix: Förbjudna världar.



  Relaterade poster:
Fatal error: Call to undefined function wp_related_posts() in /home/dastnu/public_html/wp-content/themes/branfordmagazine/single.php on line 22