Kyotaro Nishimura: Croftsinfluerad författare gillar tåg och tidtabeller av Kiyoko Johansson

Sep 9th, 2009 | By | Category: 2006-2, Artikel

Kyotaro Nishimuras roman Misuteri ressha ga kieta (ungefär Mysterietåget försvinner) från 1982 har vissa likheter med deckare skrivna av japanerna Matsumoto Seichô och Akagawa Jirô samt engelsmannen Freeman Wills Crofts. Nishimura föddes 1930 i Tokyo och likt sin engelske kollega är han fascinerad av tåg och tidtabeller. Båda författarna har lågmälda och intelligenta polismän som utredare. Crofts heter kommissarie French. Nishimura har olika hjältar i sina romaner men de reser ofta till olika städer i avsikt att hitta nya ledtrådar till sina pågående fall. Men båda författarna fokuserar obevekligt på uppdagande utan spaltfyllnad eller avvikande från ämnet.

Lik vid järnvägar

Men man hittar också direkta speglingar av Matsumoto i hans verk. Men dessa finner man också hos Crofts. I bådas intriger upphittas lik nära järnvägar och de brukar sakna identitetshandlingar. Dessutom är de förtjusta i att ha med tidningsskribenter och skådespelare i romanerna.

Men det är spårning och detektiva tekniker som är mest likartade hos författarna. Både Nishumura och Crofts försöker rekonstruera utstuderade kriminella planer – bit för bit genom texten i stället för att visa allt i klump mot slutet. De är fantasifulla när de beskriver bovarnas tänkta aktiviteter och mot slutet bevisar de att de tänkt rätt. Logik och resonerande är utnyttjat till det yttersta. Ibland tycks verkligheten stå i strid med det de kommit fram till eller också kommer de fram till en punkt som inte hunnit rekonstrueras och de kan inte finna några ledtrådar som för dem vidare. Då blir de aningen nedslagna – men de ger sig inte. De fortsätter att utreda och hittar fler små detaljer. Hjärnan får tugga vidare, söka efter lösningar på det som förbryllar dem.

Och plötsligt slås de av en insikt och de hittar nya fakta eller kommer fram till en ny hypotes som löser upp knutarna. Det är här deras böcker blir som mest intressanta och just dessa avsnitt blir berättelsernas känslomässiga och intellektuella höjdpunkter. Insikten ger detektiverna möjlighet till vidare rekonstruktion, idéerna börjar flöda och detta drar med sig än fruktsammare arbete.

Detaljerade rekonstruktioner

Rekonstruktionerna hos både Crofts och Nishimura blir mycket detaljerade modeller av vad som kan ha hänt och med likartade medel arbetade också Matsumoto. Fast både Matsumoto och Nishimura lägger mer vikt på att insikten stöder deras tidigare tankar än hos Crofts. Den engelske författaren tenderar att hitta inkonsekvensen i den tidiga idén och börja om från början.

Matsumotos intriger inbegriper ofta den typ av alibin som Crofts brukade arbeta med och ligger därför närmare den klassiska pusseldeckaren. Nishimuras Misuteri ressha ga kieta kontrasterar mot detta genom att bokens hjälte försöker rekonstruera hur en stor kupp genomfördes, något som tar bort en del av pusselkänslan.

Visar varifrån inspirationen kommer

Likheterna mellan Matsumoto och Nishimura tycks komma sig av direkta influenser. Matsumoto (1909-1992) tillhör en tidigare gene ration än Nishimura som föddes 1930. I Japan tycks det vara vanligt att en yngre författare tydligt visar varifrån han inspirerats. Misuteri ressha ga kieta antyder dessutom influenser från Akira Kurosawas gisslanfilm Heaven and Hell från 1963.

Kyotaro Nishimura har arbetat inom mer än en genre, men alla hans verk bygger på mysterier socialt inriktade böcker, spionromaner och framtidsvisioner. Men det som gjort honom mest känt är ”resemysterier”. I dessa utgår han, som sagt, från tåg och tidtabeller, men hans texter går att läsa utan att vara förtrogen med japanskt järnvägsväsen.

Hans personer är poliser från Tokyos stadspolis och de arbetar som ett kollektiv. I vissa fall kan de inte göra något eftersom allt hänger på om överordnade godkänner saken eller ej. För det mesta bygger hans romaner på att en liten händelse utvecklas till en mycket större landsomfattande brottslighet. Han har skrivit om drogproblem, företagskriminalitet och miljöförstörelse.



  Relaterade poster:
Fatal error: Call to undefined function wp_related_posts() in /home/dastnu/public_html/wp-content/themes/branfordmagazine/single.php on line 22