Jonas Moström: Pappaledigheten födde romanen som blev debut

Mar 11th, 2010 | By | Category: 2005-2, Artikel

Av S. Lång

I fjol kom debutanten Jonas Moström ut med kriminalromanen Dödens pendel på förlaget Natur och Kultur. DAST:s Ewa Wiklander tyckte att det var en mycket spännande och välskriven kriminalroman som utspelades i ett Sundsvall i värmebölja.

Att denna roman om seriemord utspelas i Medelpadsmetropolen är inte så underligt. Mogren gjorde sin AT-tjänstgöring där innan han fick sin läkarlegitimation.

Jonas Mogren föddes i jämtländska Bräcke 1973 men är tillsammans med familjen sedan några år bosatt i Stockholm där han arbetar som husläkare på en vårdcentral.

Dottern uppfyllde drömmen

Att den gamla drömmen om att en dag skriva en roman uppfylldes menar han är dottern Roseannas förtjänst. Jonas var pappaledig en sommar och bestämde sig för att detta var en utmärkt tidpunkt att sätta igång.

Han köpte en bärbar dator och bestämde sig för att skriva under den nyfödda dotterns sovpass. De där sömnstunderna var väldigt olika långa men varje gång Roseanna (namnet är kanske en pavlovsk reflex – så hette Sjöwall-Wahlöös första roman om ett brott) slumrade in fällde Jonas upp locket och började skriva.

Antydningsvis har han avslöjat att han kanske inte var världens bästa pappa när skrivbehovet satte in. Blöjor, odiskade vällingflaskor och smutstvätt fick vänta lite då och då. En stor del av det första utkastet blev färdig den där sommaren och när han sedan återgick till sitt arbete som läkare hade han hunnit bli så uppslukad av sin berättelse att han fortsatte att skriva på kvällar och nätter när han kommit hem från vårdcentralen.

Romanen Dödens pendel kretsar kring två huvudpersoner – en kriminalkommissarie och (givetvis) en läkare. Polisen heter Johan Axberg och hjärtläkaren Erik Jensen.

I Sundsvall härjar en seriemördare och båda dras in i jakten på förövaren. Handlingen rör sig mellan sundsvallspolisens lokaler, stadens lasarett och det nyöppnade kasinot.

Sjukhusmiljön självklar

Det var självklart för Mogren att välja sjukhusmiljön som utgångspunkt för historien han hade att berätta.

Inom ett stort sjukhus väggar är den sköra tråden mellan liv och död mycket påtaglig. I ändlösa korridorer rör sig mängder av människor och man vet inte heller vilka alla är.

Jonas Mogren läser när han inte skriver och för tillfället är det mest kriminalromaner han slukar, och det gör han så fort han kommer åt – i tunnelbanan, när han står i kö eller när han tar dottern till lekparken.

Men det är skrivandet som känns viktigast. Det öppnar dörrar till en parallell värld. Där är allt möjligt och fantasin får en kick. Vad han vill åstadkomma är spännande berättelser med puls, så som det faktiskt är i vardagslivet. Samspelet mellan liv och död fascinerar honom eftersom det är först under dödens skugga som vi människor kan se och värdera livet med rätt måttstock.



  Relaterade poster:
Fatal error: Call to undefined function wp_related_posts() in /home/dastnu/public_html/wp-content/themes/branfordmagazine/single.php on line 22