Hitchcocks cameos

Sep 16th, 2009 | By | Category: 1998-1, Artikel

Alfred Hitchcock hade för vana att alltid framträda i sina filmer Här är en förteckning över vad den nyfikne kan hålla ögonen på:

THE LODGER, 1926

Vid ett skrivbord på en nyhetsredaktion och senare i en folksamling som betraktar ett gripande.

OLOVLIG KÄRLEK (EASY VIRTUE), 1926

Han går förbi en tennisbana med en promenadkäpp i handen.

UTPRESSNING (BLACKMAIL, 1929

Besväras av en pojke när han försöker läsa en bok på tunnelbanan.

MORD (MURDER!), 1930

Går förbi huset där mordet förövas, cirka en timme in i filmen.

DE 39 STEGEN (THE 39 STEPS),1935

Står och kastar sopor medan Robert Donat och Lucie Mannheim rusar från teatern sju minuter in i filmen.

UNG OCH OSKYLDIG (YOUNG AND INNOCENT),1937

Han står och håller en kamera  utanför tingshuset.

EN DAM FÖRSVINNER (THE LADY VANISHES),1938

Alldeles i slutet av filmen står han på Victoria Station, klädd i svart rock och röker en cigarett.

REBECCA, 1940

Vandrar förbi en telefonkiosk i filmens slutskede, alldeles efter att George Sanders ringt ett samtal.

UTRIKESKORRESPONDENTEN (FOREIGN CORRESPONDENT), 1940

Han visar sig tidigt i filmen, när Joel McCrea lämnar sitt hotell. Då är han klädd i hatt och rock och läser en tidning.

MR AND MRS SMITH, 1941

I mitten av filmen passerar han Robert Montgomery framför dennes hus.

ILLDÅD PLANERAS (SUSPICION), 1941

Postar ett brev i byns brevlåda cirka 45 minuter in i filmen.

SABOTÖR (SABOTEUR), 1942

Står framför Cut Rate Drugs i New York när sabotörens bil stannar. En timme in i filmen.

SKUGGAN AV TVIVEL (SHADOW OF A DOUBT), 1943

Spelar kort på tåget till Santa Rosa.

LIVBÅT (LIFEBOAT), 1944

Som bild ”före” och ”efter” i en tidningsannons.

TROLLBUNDEN (SPELLBOUND), 1945.

Kommer ut ur hissen på Empire Hotell, med violinfodral i handen och röker en cigarrett, 40 minuter in i filmen.

NOTORIOUS, 1946

På ett stort party i Claude Reins sydamerikanska herrgård, dricker champagne och avlägsnar sig sedan hastigt. Detta händer cirka en timme in i filmen.

EN KVINNAS HEMLIGHT (THE PARADINE CASE), 1947

Bär påt en cello när han stiger av tåget på Cumberland Station.

REPET (ROPE), 1948

Hans varumärke syns som hastigast på en neonskylt utanför våningsfönstret.

UNDER CAPRICORN, 1949

På stadens torg vid en parad, klädd i blå rock och brun hatt, under de första minuterna. Tio minuter senare är han en av tre män på trappan till regeringsbyggnaden.

RAMPFEBER (STAGE FRIGHT), 1950

Vänder sig om och ser på Jane Wyman som just då är förklädd till Marlene Dietrichs uppasserska.

FRÄMLINGAR PÅ TÅG (STRANGERS ON A TRAIN), 1951

Kliver på tåget med basfiol, tidigt i filmen, samtidigt som Farley Granger stiger av i sin hemstad.

JAG BEKÄNNER (I CONFESS), 1953

Överst i en trappa alldeles efter förtexterna.

SLÅ NOLLAN TILL POLISEN (DIAL M FOR MURDER), 1954

Till vänster på ett fotografi från en återföreningsfest för skolkamrater, 13 minuter in i filmen.

FÖNSTRET MOT GÅRDEN (REAR WINDOW), 1954

Skruvar upp klockan i kompositörens våning, en halvtimme in i filmen.

TA FAST TJUVEN (TO CATCH A THIEF), l955

Tio minuter in i filmen sitter han bredvid Cary Grant på en buss.

UGGLOR I MOSSEN (THE TROUBLE WITH HARRY), 1955

Går förbi en gammal mans limousin, medan ägaren till den tittar på målningar. 20 minuter in i filmen.

MANNEN SOM VISSTE FÖR MYCKET (THE MAN WHO KNEW TOO MUCH), 1956

Betraktar akrobater på den marockanska marknaden, med ryggen mot kameran, strax innan mordet.

FEL MAN (THE WRONG MAN), 1956

Läser filmens prolog.

EN STUDIE I BROTT (VERTIGO), 1958

Går på gatan i grå kostym, 11 minuter in i filmen.

I SISTA MINUTEN (NORTH BY NORTWEST),1959

Missar en buss under förtexterna.

PSYCHO, 1960

Fem minuter in i filmen ser man honom genom Janet Leighs fönster när hon återkommer till kontoret. Han har en cowbyhatt på sig.

FÅGLARNA (THE BIRDS), 1963

Lämnar djuraffären tillsammans med två terriers när Tippi Hedren är på väg in.

MARNIE, 1964

Fem minuter in i filmen kommer han in från vänster i hotellkorridoren, just som Tippi Hedren passerat.

EN LÄCKA I RIDÅN (TORN CURTAIN), 1966

Tidigt i filmen sitter han i Hotel d’Angeterres foajé med ett ljushårigt spädbarn i famnen.

TOPAZ, 1969

Blir skjutsad i rullstol på en flygplats, en halvtimme in i filmen. Hitchcock reser sig ur stolen, skakar hand med en man och går därifrån.

FRENZY, 1972

Tre minuter in i filmen står han mitt i en folkmassa med rundkullig hatt på huvudet.

Han är den ende som inte applåderar talaren.

ARVET (FAMILY PLOT), 1976

I siluett genom det matta fönstret till avdelningen där man registrerar födslar och dödsfall. 41 minuter in i filmen.



  Relaterade poster:
Fatal error: Call to undefined function wp_related_posts() in /home/dastnu/public_html/wp-content/themes/branfordmagazine/single.php on line 22