Han vill skapa en ny genre: konsumentdeckaren

Oct 2nd, 2019 | By | Category: 2019-10 okt, Artikel

Jan BertoftJan Bertoft har både debuterat och kommit med uppföljaren samma år. I början på 2019 kom hans debut, som han skrev tillsammans med Håkan Tängnander, och lagom till årets bokmässa kom uppföljaren. Den första är en klassisk slutna rummet-gåta, uppföljaren handlar om ett försvinnande och miljön är en konsumentorganisation.

Debut är kanske fel ord. redan när han gick i åttonde klass skrev han en spänningsföljetong i 16 avsnitt som gick i hemstadens VLT, Västmanlands Läns Tidning. Så skriva ville han, men blev i stället journalist. Det det dröjde 40 år innan bokdebuten kom.

Han gjorde under tiden flera försök och fick flera refuserade. Men så gick han en skrivarkurs för Sören Bondestam som har lyckats få fram flera framgångsrika deckarförfattare. En av klasskamraterna var Jens Lapidus. En uppgift var att skriva ett inledningskapitel, och Jan satsade på ett slutet rum, ett schackspel och en person som blivit skjuten bakifrån. Han och Jens bytte och skulle kritisera. Jan tyckte att det nog inte skulle gå att skriva en hel bok i Jens stil, men Snabba cash visade att han hade fel. Vad Jens tyckte om Jans kapitel har han glömt. Men kapitlet är startpunkten för gåtan i debutboken Minnets slutna rum.

Han skulle också ha en huvudperson och valde då en ung kvinnlig polis, tog utan att fundera närmare namnet Vanja Ek. Vilket kanske inte var det optimala för när han och Håkan lämnade manuset till olika förlag var ett av refuseringssvaren att de hade för många kvinnliga huvudpersoner just nu.

— Jag tycker det är svårt med namn i deckare, säger Jan, det verkar som om alla bra namn tagit slut.

Samarbete
Jans skrivande tog också ordentlig fart när han började samarbeta med filmaren Håkan Tängnander. Jan var som journalist bra på att skriva (men i början mer konsumentjournalistiskt med mycket torra fakta och gärna lite tabellartat). Håkan som arbetat mycket med Lars Molin hade grepp om det dramaturgiska.

— Han lärde mig att blomma ut i språket.

De började skriva ihop. De försökte ordna så de fick fredagar tillsammans och började planera många mord, och historien växte fram.

Håkan skapade karaktärerna, Jan fick huvudansvaret för skrivandet. Håkan kom från Ådalen och krävde att den miljön skulle vara med.

— Det var väldigt roligt att skriva ihop. Jag får ofta frågan om hur vi två gubbs kunde skriva om en kvinna. Svaret är att det var inte så svårt, men att skriva om yngre personer. Tidigt bestämdes att Vanja skulle gilla Abba, men eftersom skrivandet tog så många år, till sist 15, så hade ju de yngres smak hunnit ändras, men vi bestämde att hon i alla fall gillar Abba.

Så blev Håkan sjuk. Boken var klar men han hann inte se den färdigtryckt. Jan hade också börjat med en fortsättning och Håkan hann läsa första kapitlet och godkände det. Han dog för sex år sedan.

Konsumentjournalist
Jan Bertoft blev Göteborgs-Tidningens första konsumentjournalist, kom sedan till Konsumentverket och blev chefredaktör på Råd & Rön. Nu är han generalsekreterare på Sveriges Konsumenter, som nu också har ansvaret för tidningen. Han ville få med konsumentfrågor i deckaren, för i romanform kan han ta ut svängarna mer än i sin vardagliga verksamhet.

Miljön i bok två, Lögnens höga pris, är en konsumentorganisation. Chefen heter Alf Neidor (kan associera läsaren till amerikanske konsumentaktivisten Ralph Nader) och han försvinner utan att lämna spår efter sig. De som vill veta mer får läsa boken.

Under arbetet tyckte Jan att han skulle ha med Ådalen igen, men hann inte åka dit förrän i somras då boken var klar. Det såg inte alls ut så som han föreställt sig när Håkan berättade.

Jan har försäkrat sina medarbetare att de inte är med i boken, och han själv är inte den försvunne huvudpersonen. Så det är alls ingen nyckelroman, men konsumentfrågor rymmer många spännande områden så det fortsätter han med i den tredje boken som han börjat med. Det är också ett sätt att få fler att förstå konsumentfrågorna. Ingen annan deckare har det som specialområde så han vill satsa på konsumentdeckaren.

— Det är ett underskattat journalistikområde, det gäller viktiga sker som hållbarhet och medborgarrättigheter.

Och han slutar med ett citat han gillar:

Man köper grejer man inte behöver för pengar man inte har för att imponera på folk man inte tycker om.

LEIF-RUNE STRANDELL

Taggar: , , , ,

  Relaterade poster:
Fatal error: Call to undefined function wp_related_posts() in /home/dastnu/public_html/wp-content/themes/branfordmagazine/single.php on line 22