Han skriver för att det är kul!

Mar 18th, 2010 | By | Category: 2003-4, Artikel

Av Bertil Falk

MEDBORGARPLATSEN (DAST) Över en slurk fika träffar DAST debuterande logistikern Richard Nordström. Han debuterar emellertid inte med logistik. Logistik är hans jobb. Hans debut handlar om deckaren Direktörsmordet som publicerats av Apec Förlag i Spånga. Även för förlaget är detta en debut. Förlaget har aldrig tidigare gett ut en deckare.

”Att jag skrev den här deckaren hänger ihop med en vilja att skriva”, noterar Richard Nordström. ”Jag ville egentligen bli journalist, men ödet ville annorlunda. Jag hamnade i stället i klorna på internationella affärer i mitten på 1970-talet.

Jag började då att jobba med internationella transporter, köpa och sälja frakter, logistiktjänster. Och på den vägen är det. Jag är platschef i filialen i Stockholm på ett bolag som heter Blue Cargo. Vi jobbar med hela Europa som fält och har svenskt huvudkontor i Malmö. Koncernledningen sitter i Oslo. Vi är norskägda.”

Så behovet att skriva fick aldrig blomma ut riktigt för Richard.

Han jobbade visserligen som lokalredaktör för Ludvika Tidning uppe i Dalarna i fem års tid.

”Men det var mer vid sidan om skolarbetet” konstaterar han. ”När det blev dags för journalisthögskolan inträffade journalistdöden. Man utexaminerade fler journalister än det fanns jobb till. Det var 1969-1971.”

Far gav gott råd

I det läget lydde Richard Nordström ett råd från sin gamle far, som sa: ”Skaffa du dig en handelsutbildning i mellantiden, så får vi se vad som händer sen.”

Men då det var dags att se vad som skulle hända sen, så tyckte Richard Nordström att det var så kul med business, så han fort satte på den linjen och kom aldrig tillbaka till journalistiken.

”Nu då jag fyllt 50, tyckte jag att jag kan kosta på mig att göra vad jag vill”, säger han.

Och då fick han återigen ett råd av en gammal vän. (Ingen mindre än den för DAST-läsarna icke helt obekante Kjell E. Genberg.) Genberg sa: ”Skriv någonting.”

”Han sa inte att jag skulle skriva en deckare, men jag hade läst en del Marklund och en del Mankell. Det jag läste såg inte oöverstigligt ut. Jag tyckte att varken språkbruket eller uppbyggnaden verkade så våldsamt komplicerat, så jag sa till mig själv att det kan inte vara så förtvivlat svårt att skriva en deckare. Men det visade sig att det blev svårt. När jag närmade mig slutet visste jag inte ens vem som var mördaren.”

Huvudperson från det förflutna

Affärsmannen Henry Hellman, som är huvudperson i Direktörsmordet fiskade Richard Nordström upp ur sitt förflutna.

Hellman förekom nämligen på 1960-talet när Nordström skrev noveller i samband med specialarbeten i svenska. Fast på den tiden var Henry Hellman kriminalkommissarie.

”Handlingen i Direktörsmordet äger rum i miljöer som jag är väl förtrogen med, men alla personerna är påhittade även om jag har vissa förebilder”, säger Nordström. Boken är framför allt en stockholms-roman, men saker och ting händer både på den franska och den brittiska sidan av den Engelska kanalen.

Författaren tillbringade sin uppväxttids somrar i Brighton, hans andra stad efter Stockholm är Paris och han talar franska, tyska och engelska flytande plus lite spanska och portugisiska.

Nordström understryker att han inte har någon avsikt att med sin bok förändra samhället. Det handlar om ren och skär underhållning.

Med emfas fastslår han att syftet enbart är att skapa god underhållning.

Kul att skriva

”Boken är tänkt som en avkopplande semsterdeckare. Jag skriver för att jag tycker att det är kul. Jag skriver inte för att jag måste. Om jag vill kan jag ägna mig åt något helt annat. Jag har funderat på att kanske börja spela golf, men det har liksom inte blivit av för att jag har haft så mycket annat för mig. Man ska odla sina anlag och göra det som tilltalar en.”

Och deckare nummer två är på gång. Den har arbetsnamnet Mord med guldkant. Henry Hellman blir här återigen indragen i en hiskelig mordhistoria.

”Till den nya boken har jag hjälp av en kriminalkommissarie som jobbat för Interpol som ger mig intressant information hur det kan gå till.”

Skriver för scenen

Och författaren tror för sin del att denna hans andra bok ska slå den första både historie- och berättarmässigt. Men Nordström har andra strängar på sin författarlyra. Han har blivit ombedd att skriva några farser åt ett par teatergrupper som hans dotter medverkar i. Och så ska han bearbeta sin mors memoarer.

”Hennes berättelser svävar mellan skönlitteratur och faktastoppning”, säger han.

”Jag ska försöka få ordning på dem. Det är väldigt intressanta minnen hon berättar.”

Men hur fick han Direktörsmordet utgivet?

Ibland går det undan

”Min fru såg ett reportage i en lokaltidning om ett lokalt förlag i Spånga. I maj 2003 kontaktade jag förlaget och där gillade man tanken att ge ut en deckare. Efter en del ändringar och korrektur var den klar till midsommaren 2003 och efter två veckor var den tryckt.”

Snabba ryck!

På Apec Förlag AB jobbar man tydligen inte med den i förlagsvärlden annars så vanliga långbänken.



  Relaterade poster:
Fatal error: Call to undefined function wp_related_posts() in /home/dastnu/public_html/wp-content/themes/branfordmagazine/single.php on line 22