En hårdkokt kommer åter

Sep 19th, 2009 | By | Category: 1995-1, Artikel

JON-EGIL FORNAESS

Christer Nygren ser lite trött ut där han tittar ut över det snötäckta torget mitt i Sundsvalls stenstad. Han har nyss vaknat efter att på natten ha varit ute på en mordplats i sin egenskap av kriminalreporter på lokaltidningen Dagbladet Nya Samhället.

För att slippa visa sina röda ögon tar han på sig solbrillorna. Christer Nygren är 38 år gammal, lång och ganska gänglig. Det bleka ansiktet domineras av en slokande mustasch och håret börjar tunnas ut. Han har svårt att göra av sina rastlösa händer och det är kanske därför han röker ideligen.

Christer Nygren är thrillerförfattare vid sidan av journalistyrket som gett honom hans dagliga bröd sedan 1975. Som författare har han hittills kommit ut med fyra böcker, alla på Bonniers. Deadline (1986), Flashback (1987), Exit (1988) och En liten tid vi leva här (1989-). Alla har de haft kriminalreportern Tommy Westfelt i huvudrollen.

Inga levande förebilder

– Fast alla som tror att bokhjälten har mig själv som förebild tror fel, säger Christer.

När jag skriver böcker lever jag i en fiktiv värld där förebilderna, geografiskt och mänskligt är andra än dem jag umgås med dagligen.

I år byter han förlag – från Bonniers till B. Wahlströms.

– Jag hade utmärkt kontakt med Åke Runnquist där, men så dog han, och nu känner jag att det är dags att dra vidare till nya jaktmarker.

Det är kanske därför som 1995 års höstbok på Wahlströms kommer att heta Comeback. Liksom de tidigare – som överlag fick välvilliga recensioner – blir det en hårdkokt roman, skriven i grov, korthuggen ton. Den får på sitt vis ett tragiskt slut, eftersom Christer Nygren menar att det aldrig finns några lyckliga slut i den här typen av böcker.

Dyrgripar i hyllan

Hans inspirationskällor kan man, inte oväntat, finna i den amerikanska och engelska deckartraditionen. Han läser mycket och helst på originalspråket, gärna av husgudarna Elmore Leonard och Charles Willeford. Dessutom brevväxlar han intensivt med författarkolleger och förläggare på andra sidan Atlanten. Det är ofta små och udda förlag, okända här.

Hemma i lägenheten utanför Sundsvall har han en försvarlig samling förstaupplagor.

Dyrgripen är en orättad korrekturupplaga av Ian Flemings Casino Royal. Det egna bokskrivandet sker i snudd på maniska femtontimmarspass. Han tar inga matraster men dricker kopiöst med kaffe och röker som en skorsten. Allt han skriver finns i huvudet. Han använder sig aldrig av synopsis, och jobbar på detta sätt eftersom han inte tycker sig vara särskilt uthållig.

Det måste finnas något aven magisk ritual i författandet för att det skall fungera.

– Böckerna blir till på en ohyggligt tung, outslitlig och närmast antik tysk skrivmaskin av märket Rheinmetall. Den är militärgrön, har radmatare av bambu och man kan tänka sig att den passade för en krigskorrespondent i Sydostasien under världskriget.

Sinne för dramatik

Journalist är han alltså själv också, och blodigt nog kan det bli på Dagbladets kriminalredaktion, fast det inte handlar om krig. Han började som frilansande radioreporter, sedan som musikskribent i tidningar i Mellannorrland innan han uppmärksammades som allmänreporter med sinne för dramatiska formuleringar och hamnade på bovsidan.

Efter snart sex års tystnad blir det nu Comeback, en titel som syftar både på Christer Nygren själv och en återuppdykande psykopat från debutboken Deadline.



  Relaterade poster:
Fatal error: Call to undefined function wp_related_posts() in /home/dastnu/public_html/wp-content/themes/branfordmagazine/single.php on line 22