Ellery Queen’s Mystery Magazine nummer ett alla kategorier

Mar 11th, 2010 | By | Category: 2005-1, Artikel

Ellery Queen’s Mystery Magazine kallar sig med rätta för ”The World’s Leading Mystery Magazine” och är en renodlad novelltidskrift som överlevt tidskriftsdöden. DAST-medarbetaren Bertil Falk har vid sin årliga USA-resa hösten 2004 passat på att intervjua EQMM-redaktören Janet Hutchings.

MANHATTAN (DAST) Janet Hutchings redaktion ligger på åttonde våningen till 475 Park Avenue South. Bakom henne, om man kikar snett uppåt ser man Empire State Buildings mäktiga lingam. Janet Hutchings är den tredje chefredaktören som EQMM haft sedan starten. Åren 1941-1982 var den halva av duon Ellery Queen som heter Frederic Dannay redaktör (den andra halvan var hans kusin Manfred B. Lee). Han efterträddes åren 1982-1991 av Eleanor Sullivan, varpå Janet Hutchings tog över detta slagskepp bland novellmagasin.

EQMM har överlevt både pulpmagasinen och kioskdeckarna i fickformat. Borta är Black Mask, The Saint Magazine, Manhunt och alla de andra, saknade och saliga i åminnelse, men EQMM består i en tid då marknaden för noveller sjunkit något alldeles oerhört.

Tidskriften var som störst med 310.000 i upplaga då Ellery Queen fanns i amerikansk TV på 1970-talet. I dag ligger upplagan på mellan 50.000 och 60.000, varav över 50.000 är prenumererade och resten säljs via andra distributionskanaler. Om man räknar med att ett nummer i snitt läses av tre personer, så nås varje månad ca 180.000 människor av EQMM.

Till redaktionen flyter det in hundra manuskript i veckan. De flesta kommer från nya, förhoppningsfulla författare.

”Vi får så många bra noveller att jag tyvärr är jag tvungen att avstå från många

utomordentliga berättelser”, säger hon.

Med tanke på att EQMM är en månadstidning och att varje nummer innehåller åtta-tio noveller, inser man att det blir en rejäl sovring bland de drygt fyrahundra manus som kommer in varje månad.

Jag visste redan innan jag i oktober 2004 tog hissen upp i skyskrapan på Park Avenue South att Janet Hutchings har medarbetare som läser alla inkomna manus och sorterar upp dem, men att hon själv ändå läser alla manus, även de som ratas av hennes medarbetare. Med hundra lästa noveller i veckan är det begripligt att Janet Hutchings inte läser deckare utan facklitteratur på sin fritid.

Jag berättar för Janet Hutchings att novellen numera för en tynande tillvaro i Sverige jämfört med tidigare och undrar hur det kommer sig att EQMM har lyckats överleva sedan starten 1941. Vad är hemligheten?

”Det har inte varit lätt för novellen här i USA heller”, säger hon. ”Men jag tror att den största tillgången vi har är stödet från våra läsare. Jag fick häromdagen ett brev från en läsare som haft EQMM från starten. Vi har fortfarande en hel del sådana prenumeranter. Det finns en trofasthet hos vår läsekrets som är oerhört hög jämfört med vad som gäller i övriga delar av näringslivet.

”Jag tror det beror på att vi haft en påtaglig kontinuitet i det vi publicerar. Vi har under årens lopp upprätthållit samma anda i magasinet. Det har förekommit en del förändringar, moderniseringar. Det har skett en förskjutning i den typ av material vi publicerar, men vi har på det hela taget behållit samma koncept, vilket innebär att EQMM tillhandahåller en blandning av historier, täcker hela genren samt håller oss borta från alla former av sensationsmakeri. Och jag tror att det har fungerat för oss.

”En del av de andra magasinen som försvunnit försökte att experimentera, vilket vi inte har gjort. Manhunt försökte vid ett tillfälle att gå upp i format och det gick inte. Jag tror att det skadade tidskriften.

”Jag tror också att en av anledningarna till att vi fått behålla vår läsekrets är det faktum att vi försöker tillfredsställa alla smakriktningar. Vi har författare som skrivit hårdkokt och vi försöker ha en sådan novell i varje nummer. Men vi undviker svordomar, hädelser och grafisk sex, varför en del hårdkokt material ibland måste redigeras om för publicering hos oss, men det är den enda redaktionella restriktion vi har.”

Den hårdkokta skolans storhetstid ligger som bekant i det förflutna och det är i dag svårt att få hårdkokta romaner publicerade, men eftersom EQMM vill omspänna hela fältet, behöver man inte ta hänsyn till de marknadstrender som styr bokförlagen.

Med anspelning på Ellery Queen konstaterar Janet Hutchings: ”Det faktum att EQMM redigerades av den förmodligen bäste amerikanske deckarförfattaren någonsin i den klassiska traditionen har nog också det varit en viktig faktor för tidskriften. Magasinets ägare var själv en författare. Andra författare kunde förhålla sig till honom och många av dem skriver fortfarande för tidskriften, så vi har kontinuitet även på medarbetarsidan.”

Och här går naturligtvis tanken genast till Edward D. Hoch som sedan decennier förekommer i vartenda nummer av EQMM.

Nu är emellertid inte EQMM den enda novelltidskrift som förlaget Dell ger ut. Sf-tidskriften Analog är till och med äldre än EQMM, Alfred Hitchcock’s Mystery Magazine fyller femtio i år och sf-magasinet Asimov Science Fiction närmar sig 20-årsåldern. Därmed ligger förlaget i främsta ledet när det gäller novellmagasin i fickformat. På ett annat förlag utkommer Fantasy & Science Fiction och ännu en novelltidskrift i fickformat har aviserats, men det är också allt.

”Men det är tuff period för novellen i USA”, fastslår Janet Hutchings. ”Novellen är inte den populära form av underhållning som den en gång var. Jag tror inte att det var TV som dödade novellen, för EQMM hade sin högsta upplaga på 1970-talet när tittarsiffrorna för TV var mycket höga. Jag tror snarare att det handlar om hastigheten i dagens livsstil som gör att folk hellre flyr undan till en lång roman än till en kort novell. Man uppfattar inte novellen som ett medel for verklighetsflykt. Folk tycks vilja förlora sig i långa romaner när de kopplar av. Någon sa till mig att läsarna vill ha en långt utdragen berättelse, som de kan återvända till. En novell läser man på en halvtimme och så fortsätter man till nästa. Folk tycks behöva romanens kontinuitet för att komma undan allt annat.”

Om denna synpunkt stämmer så förklarar det alla pendlare på tåg och bussar som sitter med tunga, bibeltjocka luntor i knäna. Men varför är det så få kvinnliga författare i EQMM?

”Anledningen till det”, förklarar Janet Hutchings, ”är att det är fler män än kvinnor som skickar in bidrag. Jag tror att kvinnor sedan en tid tillbaka har haft fler marknader att tillgå här i USA. De främsta kvinnliga författarna har exempelvis haft antologier som ägnar sig åt berättelser skrivna av kvinnor. Kanske inte lika mycket nu som på 1990-talet, då vi hade ’Sisters in Crimes’-antologier och andra möjligheter för kvinnor att bli publicerade. Kvinnorna har oftare blivit inbjudna att medverka i antologier än män. Vi köper de texter vi tycker är bäst, oavsett vem som skrivit dem.”

Innan jag for till USA var Per Olaisen på CDM vänlig nog att förse mig med en intervju med Janet Hutchings som fanns på Internet. Tillfrågad om det finns något speciellt i novellen som saknas i romaner, svarade hon där så här: ”Ja, jag tycker om den strängare konstruktionen i en bra novell. Och jag menar att karaktäriseringen ofta görs mycket effektivare i en novell. Jag vet att det strider mot vad många tycker. Jag har ofta hört deckarvänner säga att de inte läser noveller därför att de inte finner den karaktärsutveckling som en roman tillhandahåller. Men jag menar att novellen har den fördelen att den tvingar för författaren att bli mer selektiv när hon beskriver en karaktär för läsaren och att sådan selektivitet ofta leder till minnesvärda porträtt.”

Och hon tillägger följande tänkvärda synpunkt: ”Det är ett misstag att oroa sig för karaktäriseringen i en novell. Det är intrigen som skiljer novellen från romanen.”

Marknaden för tidskrifter har förändrats dramatiskt i USA på senare år på grund av förändringar när det gäller distribution och marknadsföring.

En artikel i New York Times hävdar att de flesta tidskrifter har förlorat en tredjedel av sin upplaga på grund av dessa omvälvningar. EQMM:s främsta distributör gick omkull för några år sedan samtidigt som den prenumererade upplagan sjönk på grund av förändringar i marknadsföringsbranschen. Nu har den prenumererade upplagan stabiliserat sig. Ribban ligger över 50.000. På lösnummersidan är bokkedjan Barnes & Nobles EQMM:s främsta försäljningsställe, men ytterligare en kedja ska nu distribuera tidskriften. Sedan något år tillbaka finns EQMM tyvärr inte att köpa i Sverige. Men så länge som EQMM går med vinst lär detta slagskepp fortsätta att komma ut och med vinst går EQMM.



  Relaterade poster:
Fatal error: Call to undefined function wp_related_posts() in /home/dastnu/public_html/wp-content/themes/branfordmagazine/single.php on line 22