Edgar Lawrence Doctorow: Amerikansk författare med sinne för det udda

Sep 11th, 2009 | By | Category: 2005-4, Artikel

Av Maj-Lis Blom

Edgar Lawrence Doctorow föddes i New York den 6 januari 1931, gick i skola i stadsdelen Bronx och fortsatte sedan vidare till universitet. Han har också fungerat som lärare på både högskolor och universitet.

Det är en uppskattad och lätt kontroversiell författare med allvarstyngt filosofiskt tänkesätt även om man vid en hastig genomläsning av hans böcker inte tycker att detta är det första man fäster sig vid. Ämnesvalet i hans olika romaner är särdeles brett.

1960 kom hans Welcome to Hard Times som är en vilda västernbok där Doctorow utforskar människans ondska. Han inspirerades att skriva den när han åren 1956-1959 arbetade som manuskriptlektör åt filmbolaget Columbia Pictures.

I sin andra roman Big as Life från 1966 hade han på sätt och vis hamnat i science fictionfacket. Boken är en satir som utspelas i ett framtida New York.

Det var med Daniels bok 1971 som Doctorow fick sitt stora genombrott. Handlingen kretsar kring de rättegångar mot atomspioner, som det avrättade paret Rosenberg, vilka pågick i USA på 1950-talet och för denna roman nominerades han till priset National Book Award.

År 1975 kom Ragtime, som kommer att behandlas närmare längre fram i artikeln. Boken tog den litterära världen med storm, fick massor av priser och filmades så småningom av Milos Foreman. Den utspelas under decenniet före första världskriget och i den finns mängder av historiska gestalter som Houdini, J.P. Morgan och Sigmund Freud för att nämna några.

In Loon Lake från 1980 experimenterar han med stilar. Den är närmast cirkelskriven roman om hur den amerikanska drömmen kan förvandlas till den amerikanska mardrömmen. Fyra år senare kom Lives of the Poets: Six Stories and a Novella och 1986 den memoarliknande boken World’s Fair som erhöll National Book Award samma år. Den senast bok jag läst av honom var Billy Bathgate som kom ut i USA i februari 1989. Det är en berättelse om den maffiaepok när Dutch Schultz var en av landets stora gangsters.

Därefter har Doctorow utkommit med Waterworks 1994, City of God 2000 och The March 2005.

Men det är Ragtime som blivit min favorit. Det är en bred tidsskildring, målad i klara, nästan grälla färger och har för mig blivit den mest underhållande sammanfattning av 1900-talet som jag läst.

Ibland kan man tro att allt är sant, men Doctorow har förklarat att han bland alla faktiska skeenden lagt in uppdiktade händelser. Men ett av 1900-talets viktiga tekniska framsteg är något av historiens motor (förlåt vitsen). Det är T-Forden som författaren gjort till en sinnebild för världen och människan. Han låter J.P. Morgan tala om att T-Fordens delar är utbytbara, men det är också människorna.

Den T-Ford som berättelsen kretsar kring ägs av den (fiktive, bäst att säga) svarte ragtimemusikern Coalhouse Walker. Genom hans ögon får vi uppleva omöjligheten att leva rätt – han går mot förödmjukelse vilken väg han än tänker välja. En neger måste lära sig att han ingenting har att förlora i sin kamp för värdighet och stolthet.

I dag känns det som om litteratur skulle vara en färskvara. Det som skrevs i fjol har ingen relevans i år, åtminstone inte i bokhandeln, möjligen hos biblioteken.

Men det är en felaktig känsla. Det som skrivits förr har mycket att ge än i dag.

Ragtime har 30 år på nacken. Läs den och märk att man redan då kunde åstadkomma litteratur som gjorde ljumskarna varma, intellektet på spänn och skrattmusklerna väl



  Relaterade poster:
Fatal error: Call to undefined function wp_related_posts() in /home/dastnu/public_html/wp-content/themes/branfordmagazine/single.php on line 22