Den bästa skrivarskolan: 16 serieböcker

Apr 7th, 2008 | By | Category: 2008-2, Artikel

Av Leif-Rune Strandell

Ritta Helena Nurmi Jacobsson, som författare känd som ungdomsboksförfattaren Ritta Jacobsson med flera serieböcker och en ungdomsdeckarserie vars första bok fick priset Spårhunden. Men också Helena Nurmi har skrivit en bok, en vuxendeckare, Exekutorn. Några få exemplar finns att köpa fortfarande av författaren, men när en pocketutgåva kommer står det Ritta Jacobsson på omslaget.Ritta Helena Nurmi Jacobsson

Det beror på att när hon efter flera framgångar med barn- och ungdomsböcker äntligen fick den deckare skriven som hon längtat efter så länge och antagen på det förlag hon alltid hoppats på, Bonniers, så blev där en liten konflikt om författarnamnet. En barnboksförfattare som kommit ut på det anrika men av finkulturen inte så ansedda B Wahlströms kunde ju inte passa på en vuxenbok. Så flicknamnet fick det bli, en överraskning också för författaren och möjligen en marknadsföringsmiss eftersom de ungdomar som läst Rittas tidiga böcker nu var vuxna nog att köpa en deckare för vuxna.

En ny vuxendeckare är klar och ligger på förlaget, inte Bonniers nu, utan hos det uppköpa B Wahlströms Forma Books, gamla ICA-förlaget som breddar sin verksamhet med uppköp och nya genrer. Så Helena Nurmis författarbana blev kort.

Svenska fult språk

Att Ritta Jacobsson alls blev svensk ungdomsboksförfattare var inte något självklart. Hon föddes i Finland och tyckte att svenskan hon borde lära sig i skolan var så ful att hon hellre valde mer engelska och franska. För ut i världen ville hon.

Så dagen efter studentexamen tog hon färjan till Sverige. Dock uppstod hinder på vägen bl a i form av en kille, som fortfarande finns där och fått henne fast förankrad i Sverige.

Så då blev det att plugga svenska i alla fall, och läsa svenska på svenska. Många deckare blev det, så deckarna blev hennes väg till svenska språket.

Politiker och hyresindrivare

Redan som liten drömde hon om att bli författare, men att skriva på ett nytt språk går ju bara inte, så hon satsade på universitetsstudier, politik och hamnade i sociala distriktsnämnden. Så yrkeskarriären for in på allmännyttiga bostadsbolag, chef för hyreskrav i Botkyrka och senare Haninge, problemområden i Stockholms södra förorter. Det handlade om vräkningar, och med dem följde hot.

Så om ni inte redan läst Exekutorn ska ni inte bli förvånade om huvudpersonen arbetar med sådant i en fiktiv söderförort, och att miljöerna där är självupplevda av författaren.

Skrivarlusten fanns kvar. Det blev skrivarkurser, också på universitetet. Hon började med kortare texter, och då passade ungdomsböcker bättre än vuxendeckare. Så blev det Tina-serien.

– Jag arbetade heltid, hade småbarn – nu fattar jag inte hur jag hann med, säger hon i dag, när barnen är stora och det första barnbarnet kommit.

Böcker i stället för hyror

När två böcker hade kommit ut gick det inte längre, hon måste bestämma sig. Det tog en sommar och blev böcker framför hyror, för 14 år sedan.

Böckerna om Tina blev 16, och det var en bättre skrivarskola än alla kurserna. Det gällde ju att både få läsarna att känna igen sig och ändå att variera.

Deckarlängtan fanns där så i ett par av böckerna fanns deckarinslag. En vuxenbok! Men inte polisroman, utan en huvudperson som kommer i kontakt med kriminella. Och det hade ju Ritta gjort i jobbet, så det fick bli lösningen.

Och det blev Exekutorn. Naturligtvis hoppades hon på pris, men just det året slopades Poloni-priset så något sådant blev det inte. Så tiullbaka till ungdomsböckerna, men nu med direkt deckaranknytning, Afrodite-serien, nu tre böcker och kanske en fjärde på gång.

Och då blev det alltså pris. Och mer framgång: TV har köpt rätten till tv-serie av Jonzon och Jonsson-serien (åtta böcker) och hon har precis lämnat grovmanus till en serie i tolv delar. Men inga definitiva beslut är fattade om produktion.

Svår målgrupp

Afroditeböckerna vänder sig till en av de svåraste målgrupperna: högstadieungdomar. Den har lyckats nå fram och böckerna säljer bra också utomlands.

Ritta tror själv att det beror på att hon bygger sina historier på verkligheten, och hon har god hjälp av ungdomliga manusläsare som kan påpeka om dialoger låter helt fel.

– Musik tar jag numera aldrig med. Under produktionstiden hinner musiktrenderna ändras helt.

En annan svårighet är ju att de egna barnen nu är för gamla för att hjälpa till med verklighetsanknytningen till 14-åringarnas vardag. Men det finns ju alltid vuxendeckare.

Mer om framtiden? Jo, hon har flera beställningar på ungdomsböcker för jobb i fem år framåt. För att klara skrivandet jobbar hon disciplinerat, fasta tider framför datorn och hon börjar alltid med ett synopsis.

– Folk tror att man blir trött i huvudet av att vara författare, men det är mycket mer fysiskt tröttande, säger hon och avslöjar att hon både styrketränar och får hjälp av massör för att orka.

Hon skriver på svenska och Tina-serien finns på finska. Men att skriva på finska direkt tror hon sig inte kunna, särskilt inte för ungdomar, och översätta får proffsen göra. Hon betraktas i Finland som en svensk författare och medverkar i ett projekt, svenska.nu, för att stärka svenskans ställning. Detta fula språk…

Ritta på webben: http://www.ritta.se

Taggar: , , , ,

  Relaterade poster:
Fatal error: Call to undefined function wp_related_posts() in /home/dastnu/public_html/wp-content/themes/branfordmagazine/single.php on line 22