Barry Unswort: Nelsons skugga – Hade boken lyckats med svensk författare?

Feb 3rd, 2008 | By | Category: 2001-1, Artikel

AV JEAN BOLINDERMycket av mitt jobb och mycket av min lust går ut på att dels skriva, dels läsa böcker. Jag vandrar genom ett läsandets landskap, oftast med leende vänlig natur men också ibland steril öken. Ibland möter man i allt läsandet en bok som utgör ett högt berg att klättra uppför och blicka ut från. De små kullarna kommer då och då men de höga bergen är sällsynta. De ändrar ens syn på Livet och Varat.
När jag 1997 läste Döden och gycklarna av engelsmannen Barry Unsworth var det en bedövande upplevelse. Förutom “deckarförfattare” är jag lektor i historia och drama och här kom en bok om en skådespelargrupp på medeltiden där jag måste erkänna att författaren visste mer både om historia och skådespelarteknik än jag. Och som författare i genren måste jag säga att detta var en av de mest lysande deckare jag läst. Jag recenserade boken här i DAST (97:2) och skrev: “Jag läste och läste och blev hela tiden bara mera förförd, förtjust och förundrad. Det här är en bok som enligt min mening har allt – spänning, intressant miljö, djupsinniga människoporträtt, bra intrig och en fenomenal kunskap om ämnet.” I Deekarakademin verkade jag för att boken skulle få pris som det årets bästa översatta och så blev det också.

Boken handlade om kringresande gycklare och som sådana karaktäriseras också den store engelske sjöhjälten lord Nelson, hans älskarinna Emma Hamilton och hennes man sir William i en ny bok av Barry Unsworth: Nelsons skugga (Natur och kultur, översatt av Irja M. Carlsson). Den handlar om den förmögne men ganska vanlige engelsmannen Charles Cleasby, som är besatt av lord Nelson och har inrättat livet efter “Horatio Nelson-kalendern” och bland annat med skalmodeller utkämpar Nelsons sjöslag i sin källare vid rätt datum och tid.

Som det sker ett mord i boken skulle man kunna kalla den deckare och den uppfyller även en sådans krav på att vara på att vara andlöst spännande och ha en moralisk förankring. Men man måste ställa sig den frågan: skulle Nelsons skugga om den skrivits av en svensk författare, över huvud taget haft en chans? Om något seriöst förlag verkligen vågat sig på att utge den, skulle den då fått annat än strörecensioner i en inhemsk (!) genrevärld där man omöjligen klarar av att tänka sig att en kriminalroman kan vara annat än ständigt upprepad polisrutin, trötta kommissarier, mycket blod, kletig hjärnsubstans och pippa till vänster?

Återfödd lord Nelson

Charles Cleasby känner sig vara Nelson återfödd eller kanske sjöhjältens sentida skugga. Han vet nära nog allt om lord Horatio Nelson och som läsare lär man sig åtskilliga historiska fakta om personen Nelson och hans olika drabbningar. Ursprungligen intresserade sig unge Charles för schack och besegrade en söndagseftermiddag en av sin fars kollegor som var en skicklig schackspelare. Fadern berömde inte sin son utan visade en bild av William Pitt den yngre och Horatio Nelson. Dessa två hade till skillnad från den triumferande unge Charles verklig anledning vara nöjda med sig själva – de hade räddat England!

Oförstående fäder har gjort mycket ont. Många kända och berömda män försöker ett helt liv övertyga sin – döde – far att de duger. Inget är tillräckligt eftersom fadern i sin grav inte kan ge absolution. Unge Charles blir Nelson. För att hedra denne och samtidigt visa sig duktig börjar han skriva en bok om hjälten. Han kör fast och måste ideligen omarbeta. För att klara av detta engagerar han en sekreterare, Lilly. Hon nöjer sig först med att skriva vad Charles säger men sedan börjar hon ha åsikter om hur lord Nelson behandlade sin fru Fanny som fick stå tillbaka för den tidvis prostituerade lady Hamilton. Lillys synpunkter gör henne mera personlig för Charles och hon skaffar sig också insyn i hans hus där han bor ensam och isolerad.

Det blir faktiskt så att paret gör en utflykt tillsammans för att besöka lord Nelsons berömda skepp HMS Victory i Portsmouth. Med på resan är också hennes lille son Bobby och Charles fungerar förvånansvärt bra med pojken medan Lilly visar sig ganska enkel och banal.

Nelsonbyst i källaren

Allt eftersom berättelsen framskrider framstår idealet lord Nelson i en mera tveksam dager – och till sist blir Charles rädd också för den Nelsonbyst han förvarar i källaren. “Han såg ut som en gud som fått sitt lystmäte av offer, ögonen syntes inte, de var skymda av hatten, precis som de alltid var i mina drömmar, men jag visste att de snart skulle riktas mot mig och att blicken skulle rymma en förbittrad förebråelse.”

Det är skenbart Nelson som skrämmer sin beundrare men man anar fadern där bakom. Att bli som sin idol, vara honom, innebar att idolens brister blir ens egna och att man ryggar tillbaka för att veta något om dessa brister. För vad är en hjälte egentligen? “Hjältar medger aldrig sina misstag, och ännu mindre illgärningar. En hjälte måste alltid vinna framgång och ära, det är obligatoriskt, åtminstone tills det är dags för honom att vinna en ärofull död /—/ Hjältar är något som tillverkas i nationens drömfabrik. Hjältar är inte människor.”

Skrämmande

Nelsons skugga är en briljant bok där huvudpersonen genom att närma sig sin idol i själva verket tränger in i sitt eget, tomma innersta. Det är som att slå sönder glaset till en glödlampa. När det blir ett hål imploderar bubblan in i det vakuum som finns istället för kärna. Som psykologisk studie är det skrämmande och omstörtande. Som läsare går man in i boken som en person och kommer ut ur den som en annan.

För att lyckas i den litterära världen räcker det inte med att en författare skriver intressanta och annorlunda böcker, och att ett förlag vågar satsa på dessa. Det behövs vidsynta bibliotekarier, litterärt bildade tidningschefer, en bred förstående och lyhörd kritikerkar samt läsare vilka väljer böcker efter egen smak och inte låter sig ledas av tjockaste högen på bokhandelsdisken eller prisbilligaste bokklubbserbjudandet.

Det är väl att en så fantastisk författare som Barry Unsworth verkar i England och därmed kan bli både översatt till svenska och uppskattad här!



  Relaterade poster:
Fatal error: Call to undefined function wp_related_posts() in /home/dastnu/public_html/wp-content/themes/branfordmagazine/single.php on line 22