Arkiv X och Millennium ”Sanning finns därute” och ”Lita inte på någon”

Mar 18th, 2010 | By | Category: 2003-4, Artikel

Av Håkan Almgren

Serien om Chris Carter, mannen bakom den sagolika succén med Arkiv X, påbörjades i förra numret och avslutas här.

Man ska smida medan järnet är varmt, en gammal sanning som även Chris Carter tagit fasta på. Nu när Arkiv X blivit en sådan framgång passade han på att lägga fram ett nytt förslag till en TV-serie.

Förslaget resulterade i Millennium, en TV-serie som handlar omen före detta FBI-agent, Frank Black, som har en unik och skrämmande förmåga att sätta sig in i (serie-) mördarens psyke. Black arbetar som konsult åt polisen, ofta i samarbete med en brottsbekämpande organisation som kallar sig Millenniumgruppen.

TV-bolagets chefer bemötte förslaget med stor entusiasm. Och Carter, som uppenbarligen saknar behov av åtta timmars sömn, hade därmed två tunga projekt att driva parallellt. Millennium producerades enligt samma mönster som Arkiv X: inspelningsplats i Vancouver, efterproduktion i Los Angeles.

Anledningen till att TV-serien fick titeln Millennium var Carters övertygelse att ondskan skulle växa sig starkare och våldet eskalera ju närmare millennieskiftet vi kom. Och han, liksom TV-bolagets chefer, hoppades att tittarna skulle följa Frank Blacks vandring genom mörkret och undergångsstämningen, en stämning som förstärks under förtexterna med citat från Uppenbarelseboken, Nostradamus profetior eller andra dystra källor.

Våldet och undergångsstämningen som gestaltas i Millennium har sin upprinnelse i Carters tonårstid, då han på nära håll fick erfara människors förmåga att begå obegripliga illdåd. Ett exempel är det öde som drabbade hans matematiklärare på Bellflower High. Denne stod i godan ro i sin trädgård och vattnade gräsmattan när någon i en förbipasserande bil sköt honom i skallen. Ett annat exempel är lillebror Craigs bästa kompis, som fick ett slags knäpp och ströp och knivhögg en kvinnlig kosmetikaförsäljare.

Även den paranoia som präglar Arkiv X har sin rot i Carters upplevelser som ung.  De populära fraserna ”Trust No One” och ”The Government Denies Knowledge” kan härledas från Watergate-skandalen, som formade hans syn på makt och politik för all framtid.

Bara pilotavsnittet fungerade

Millennium hade premiär september 1996 med en suverän Lance Henriksen i rollen som Frank Black. Pilotavsnittet hade skyhöga tittarsiffror. Alla hade stora förväntningar på vad den före detta surfaren, numera TV-världens underbarn, presterat den här gången.

De lysande tittarsiffrorna var dessvärre bara förunnat pilotavsnittet. De dalade därefter raskt.

Och bakom Arkiv X:s kulisser höll sig osämjan mellan Gillian Anderson och David Duchovny vid liv. Ryktet säger att det var en fråga om pengar som fick det att skära sig. Anderson hade knappt hälften så mycket betalt som Duchovny och detta ville hon så klart ändra på. Inledningsvis hade löneskillnaden motiverats av Duchovnys bredare erfarenhet, men nu drog de ju ett lika stort lass. Duchovny, som verkar ha ett ego stort som en tankbåt, ansåg att hennes löneanspråk var alltför tilltagna och surnade till.

Penningfrågan löste sig, men stämningen mellan Anderson och Duchovny förblev spänd. Detta medförde att Carter och hans författarstab allt oftare skrev manus där agenterna Mulder och Scully utreder fallen på var sitt håll, för att sedan sammanstråla i slutet. Om ens det. Höll man aktörerna isär, så kunde man hålla ovänskapen på en hanterbar nivå. Carter var så klart rädd för att deras konflikt skulle gå ut över arbetsmiljön och påverka hela produktionen.

Arkiv-feber över världen

Arkiv X hade nu gått in på sin fjärde säsong i USA och en Arkiv X-feber spred sig över resten av världen. Till och med i diskbänksrealistiska Sverige hade man fått upp ögonen för TV-serien. TV4 började sända Arkiv X 1996.

Varför inte utnyttja det gynnsamma läget och spela in en riktig film? Twentieth Century Fox var beredda att hosta upp pengarna. Skådespelarna hade lovat att vara tillgängliga.

Att ta steget från TV-produktion till filmproduktion krävde en rejäl arbetsinsats, men Carters inställning till arbete har ju framgått. Han och Frank Spotnitz (manusförfattaren med ansvaret för den röda tråden i UFO-konspirationen, TV-seriens ”mytologi”) for till Hawaii, och under några dagar strukturerade de upp intrigen för säsong fem, som sedan skulle utmynna i biofilmen.

För att få tid och utrymme att koncentrera sig på filmen överlämnade Carter ansvaret för Millennium till författar- och producentduon Glen Morgan och James Wong. Men Carter såg givetvis till att ha insyn i allt de gjorde och behöll sin vetorätt. Millenniums tittarantal hade som sagt sjunkit drastiskt, sedan stannat på ett antal som varken rörde sig mycket uppåt eller neråt. Att detta sorgebarn fick en andra säsong berodde på Carters goda relation med cheferna på Twentieth Century Fox Television. Dessa hyste möjligen också ett visst hopp om att Morgan och Wong, som skrivit många riktigt minnesvärda Arkiv X-episoder, skulle kunna åstadkomma något Som lockade till sig tittarna.

Film mellan TV-säsongerna

Filmen The X-files: Fight the Future spelades in under uppehållet mellan säsong fyra och fem. Inspelningsorten var Hollywood/Los Angeles och inte Vancouver – till David Duchovnys stora förtjusning. Att spendera så mycket tid i Vancouver hade haft menlig inverkan på hans karriär, ansåg han.

Carter var nu överhopad med arbete: Han övervakade bearbetningen av filmen, skrev manus inför Arkiv X femte säsong, höll koll på allt kring produktionen och sneglade med ena ögat på vad som hände med Millennium … Då passade merparten av Arkiv X bästa manusförfattare på att ge sig av, varpå Carter och Spotnitz tvingades rekrytera nya förmågor. Dessa höll dock inte måttet och Carter var nödsakad att ägna mycket av sin knappa tid åt att omarbeta deras manus.

De nya författarna åkte därmed ut, och på Internet dök ett diskussionsforum upp under namnet ”The ex-files”, där före detta medarbetare ventilerade sitt missnöje med Carter. De såg honom som övermåttan krävande och orättvis, för att inte tala om att hans omarbetningar av deras manus varit rena katastrofen.

Författarproblemet ledde till att man anlitade utomstående författare, som anmält sitt intresse för att skriva Arkiv X-manus. Bland dessa valde Carter cyberpunkgossarna William Gibson och Tom Maddox, och den inte helt okände skräckmästaren Stephen King. Men för att deras manus skulle passa in i konceptet skrevs de som gruppaktivitet – Carters medverkan i skrivprocessen var givetvis ett måste.

Säsong fem blev trots alla problem bakom kulisserna mycket framgångsrik, och när den nått sitt slut under maj månad 1998 avlöstes den av filmen, The X-files: Fight the Future. De första dagarna strömmade publiken till, sedan avtog strömmen. Det ekonomiska resultatet blev i slutänden skapligt, ingen gedigen kassasuccé.

Nu väntade ytterligare bekymmer.

David Duchovny hade gift sig med Tea Leoni, en skådespelerska känd från bl.a. Jurassic Park 3. Hon hade vid den här tidpunkten en roll i en TV-serie som spelades in i Los Angeles. Om han skulle arbeta i Vancouver och Tea i … Nej, det var oacceptabelt!

Ilsken rollinnehavare

Duchovny riktade sin ilska mot Carter och hävdade att denne redan 1993 lovat honom att Arkiv X skulle flytta till Los Angeles om TV-serien blev en succé. Mer succé än så här kunde man väl inte begära? Duchovny hotade med att ge tusan i att skriva på kontraktet för kommande säsong. Arkiv X riskerade att förlora sin ena huvudrollsinnehavare.

Arkiv X utan Fox Mulder? Hur skulle det se ut?

Sedan länge hade Duchovny kvidit över att vara bunden av Arkiv X. Han ville spela in riktiga filmer, inte låta karriären bestå av ett evigt medlemskap i det B-lag som TV-skådisarna utgör.

Duchovny fick sin vilja igenom och Carter tvingades ta ett tårfyllt farväl av medarbetarna i Vancouver. Staden skulle dock inte överges. Millennium fanns ju kvar. Och så fort han fick igång någon ny produktion, så kunde Vancouverpersonalen räkna med att få vara med.

Den positiva sidan av saken var att Duochovny och Anderson för första gången på länge var överens om något: Båda ville att produktionen skulle flytta till Los Angeles.

När Arkiv X gick in på sin sjätte säsong, nu en hundraprocentig Los Angeles-produktion, hade Chris Carter tagit över Millennium igen. Glen Morgans och James Wongs kontrakt hade löpt ut, och de gick vidare till andra projekt. Trots att de gjutit nytt liv i Millennium, med nya och mer intressanta karaktärer och tilltalande intriger, så uteblev de stora tittarskarorna.

Chris Carter var fast besluten att göra något åt den saken.

Millennium nedlagd

Men hans insats ledde till att tittarsiffrorna sjönk, varpå Millennium lades ner 1999 efter tre säsonger.

Redan innan nedläggningen av Millennium hade Carter ett ersättningsprojekt redo. Projektet var baserat på en tecknad serie vid namn Harsh Realm, på svenska ungefär ”Ogästvänlig värld”, och denna ogästvänliga värld är virtuell och datorgenererad.

Den virtuella världen är skapad av militären med avsikt att träna soldater i allehanda miljöer och situationer. Dit in skickas löjtnant Hobbes och medan hans medvetande utforskar denna konstgjorda värld ligger hans kropp snyggt och stilla i koma. Han upptäcker att världen styrs av en diktator, en före detta soldat. Hobbes ansluter sig till en motståndsrörelse för att störta diktatorn.

Twentieth Century Fox Television gav sitt godkännande och Carter skrev manus och TV-serien producerades enligt samma recept som tidigare: inspelning i Vancouver, efterproduktion i Los Angeles.

Harsh Realm hade premiär hösten 1999. Tre avsnitt visades. Sedan lades den ner. Ytterligare sex avsnitt var inspelade, men de visades inte ens. Tittarsiffrorna var bedrövligt låga.

Troligen hade Carter betraktat Harsh Realm som nästa stora succé och Arkiv X arvtagare. Arkiv X hade nämligen avslutat sin sjätte säsong med sjunkande tittarsiffror!

Carter dolde inte sin besvikelse och frustration utan anklagade de ansvariga på Twentieth Century Fox Television för att ha klantat sig och inte marknadsfört hans produktion tillräckligt. Det var inget fel på hans skapelse, orsaken till de bedrövliga tittarsiffrorna låg enbart i bolagets sätt att hantera Harsh Realm.

Stämd för oegentligheter

När Arkiv X var inne på sin sjunde säsong passade Duchovny på att stämma Twentieth Century Fox Television. Han yrkade på ett skadestånd på tjugo miljoner dollar. I stämningsansökan omnämndes Chris Carter. Enligt Duchovny hade Carter varit medveten om de oegentligheter som bolaget ägnat sig åt men hållit tyst i utbyte mot att få pengar till att producera ännu en TV-serie.

De oegentligheter som Duchovny hänvisade till rörde hans kontrakt, som gav honom del i vinsten vid en eventuell försäljning av Arkiv X till TV-bolagens kabelkanaler. Twentieth Century Fox Televi sion hade nu sålt rättigheterna till ett dotterbolag, inte till den högstbjudande. Man hade med andra ord inte vinstmaximerat. Och detta motsvarade ett beräknat inkomstbortfall för Duchovny på omkring tjugo miljoner dollar, därav det begärda skadeståndet.

Duchovny fick nog pengarna

Carter var mycket försiktig i sina kommentarer angående den här saken. Han var uppenbart orolig för att hamna i ännu sämre dager hos Duchovny. Det hela löste sig emellertid utan att gå till rättegång, vilket lär betyda att Duchovny fått sina pengar.

Som om detta inte var nog visade det sig att Arkiv X:s sjunde säsong resulterat i ännu sämre tittarsiffror än föregående säsong. Enligt beräkningarna uppnådde säsong sju lite över fjorton miljoner tittare, en minskning med fem miljoner sedan säsong fem.

Nu stod Carter där med endast Arkiv X – allt annat hade misslyckats!

Och Duchovny satte ytterligare en käpp i hjulet genom att bara gå med på att medverka i hälften av avsnitten i säsong åtta. Carter kunde bara tacka och ta emot. Han insåg att David Duchovny, precis som tittarna, höll på att överge Arkiv X.

Fox Mulder borta länge

Säsong sju avslutas därför med att Fox Mulder försvinner i en UFO-relaterad händelse, precis som Dana Scully en gång gjort. Men Fox Mulder skulle vara försvunnen under betydligt längre tid.

Carter försökte under säsong åtta introducera en värdig efterträdare i FBI-agenten John Dogget, utmärkt gestaltad av Robert Patrick, känd från bl.a. Terminator 2. Och UFO-konspirationen fick en lite annorlunda inriktning. Nu handlade det om vad som egentligen hänt Mulder och hur Scully kunde vara gravid, trots att hon blivit steril av de experimentella ingrepp hon tidigare utsatts för. Och eftersom hon är gravid, vem är då pappan? Utöver detta hade ett slags supersoldater börjat blanda sig i leken och dessa kunde vara av utomjordiskt ursprung… eller jordiskt … eller både och.

Fox Mulder återvänder i mitten av säsongen, varpå tittarna strömmade till. Men det var högst tillfälligt.

Säsongens slutresultat hade sjunkit under den gräns som innebär en tryggad framtid.

Carter drabbades nu troligen av panik och försökte satsa på ett säkert kort.

Bland karaktärerna i Arkiv X finns en trio nördar som kallar sig The Lone Gunmen. De odlar sin paranoia genom alla möjliga konspirationsteorier och är sprängfyllda med udda kunskaper, men även nyttiga sådana inom data- och övervakningsteknologi. De har bistått Mulder och Scully under deras utredningar och bidragit med många komiska inslag i Arkiv X.

Varför inte ge de tre nördarna en alldeles egen TV-serie? De var ju populära redan i utgångsläget. Och Chris Carter hade ju inlett sin karriär i TV-världen genom ett komedimanus. Om något kunde driva undan molnen och släppa fram solskenet igen, så var det The Lone Gunmen!

Ointressanta nördar i egen serie

Även bolagets chefer tyckte att idén verkade bra, så Carter och kärntruppen av författarna från Arkiv X, John Shiban, Vince Gilligan och Frank Spotnitz, började skriva manus för glatta livet.

The Lone Gunmen dök upp under 2001, men tittarna var måttligt intresserade av nördarnas aktiviteter. TV-serien lades ner efter en säsong.

Arkiv X:s nionde och sista säsong körde igång, nu helt utan David Duchovny. Och det dröjde inte länge förrän tittarsiffrorna avkunnade domen: Det var dags att lägga ner Arkiv X, efter nio år i TV-rutan.

Duchovny återvände dock i rollen som Fox Mulder i det allra sista avsnittet, ett långfilmslångt avsnitt med titeln The Truth. Återkomsten berodde sannolikt på att Carter gett honom möjlighet att regissera ett av säsongens avsnitt, ett avsnitt som Duchovny själv varit med om att skriva. Det var inte tal om någon debut. Duchovny hade regisserat två avsnitt under säsong sex respektive sju, men uppgiften var tillräckligt lockande för att han skulle göra ett sista gästspel som Mulder.

I juni månad år 2002 stod alltså Chris Carter och hans produktionsbolag TenThirteen utan något aktivt TV-projekt.

Karriär som en klocka

Det verkar nu som om Carters karriär kan beskrivas med en klockformad kurva: uppgång, topp, nedgång. Med tanke på att Carters samtliga projekt, förutom Arkiv X, mer eller mindre floppat, så råder det ingen tvekan om var på kurvan han befinner sig.

Men därmed inte sagt att Carter skulle vara ute ur leken. Han och hans produktionsbolag TenThirteen sitter på åtskilliga miljoner dollar, och mycket pengar öppnar som bekant alltid dörrar och ger nya möjligheter. Carter är dessutom kontraktsbunden att skriva två romaner för ett stort förlag; han har ytterligare en TV-serie att producera för Twentieth Century Fox Television; han planerar för två filmproduktioner, varav den ena är en Arkiv X-film.

Vad resultatet blir av allt detta återstår att se. Om hans karriär skulle fortsätta i enlighet med kurvan, det vill säga i nedåtgående riktning, så kommer hans namn ändå alltid att vara förknippat med en TV-serie som i sina bästa stunder överglänste det mesta i TV-produktion och som gjort intryck på TV-tittare världen över.

Och detta är trots allt få förunnat.

 

Källor i urval :

Tidskrifter:

Goldman, Jane, Life in a Day, London Times Special, augusti 1998

Craig, Jeff, Write the Future, SFX, juni 1999

Hughes, David, Xs & Whys, SFX, mars 1998

Swal1ow, Jim, The X Factor, SFX, september 1995

Swallow, Jim, Men in Black, SFX, januari 1996

Lipsky, David The Beast Within, Rolling Stone, februari 1997

Ramsay, Carolyn, X Surfer Boy, Buzz Magazine, mars 1997

Litteratur:

Lowry, Brian, Trust No One – The Official Third Season Guide to the X-files, Harper Prism 1996

Goldman, Jane, The X-Files Book of the Unexplained Volume 1, Simon & Schuster 1995

Goldman, Jane, The X-Files Book of the Unexplained Volume 2, Harper Prism 1997

Webbsidor:

www.xfiles.com

www.salon.com

www.chriscarteronline.com

www.the11thhour.com

www.morganandwongonline.com

1013.free.fr

www.x-files.nu



  Relaterade poster:
Fatal error: Call to undefined function wp_related_posts() in /home/dastnu/public_html/wp-content/themes/branfordmagazine/single.php on line 22