5 övningar som kan förbättra läsningen

Sep 17th, 2009 | By | Category: 1997-4, Artikel

TEXT: PROFESSOR EGON MORIARTY
BILD: ODYSSEVS ”TUSCHET” JONSSON

Som de flesta andra deckarläsare med kriminella romaner som specialitet förlitar jag mig på några viktiga övningar och pålitliga rörelser som hjälper mig att hålla bokstavsinhämtningen på den nivå som krävs. Det är övningar som låter mina tankar relatera till en speciell känsla, som därmed oundvikligen återkommer.

Det kan vara något så enkelt som att jag påminner mig själv om deckarläsningens mest elementära grunder.

Här är några tips som jag är säker på att även du kan ha nytta av.

1. HÅLL VÄNSTER KNÄBÖJT FÖR SÄKRARE SPARK

När jag första gången besökte läseterapeuten doktor Uffe Druling (berömd i dessa sammanhang) kunde han genast, efter att ha studerat mina försök till läsning, peka på en tydlig brist i tekniken.

Jag rätade ut vänsterbenet när jag skulle göra mig av med ett störande moment, i mitt fall en tjatmoster. Detta hindrade mig från att flytta kroppsvikten på ett riktigt sätt. Därmed saknade min spark såväl kraft som precision.

Det är ett vanligt fel hos amatörläsare att inte tänka på sina dåliga vanor.

2. HÅLL DIG I RÖRELSE TILLS LJUSET ÄR TÄNT

Om du studerar professionella läsare märker du att de är mycket noga med uppvärmningen. Innan de tänder sitt lösljus hasar det omkring i herrgården, villan eller lägenheten och ser till att allt är i ordning.

Gör som de stora på området. I annat fall riskerar du t.ex. s.k. tennisarmbåge vid bladvändning. I synnerhet om du läser spännande folianter.

Andra sjukdomar som kan följa av dålig uppvärmning är, förutom förklyvning, cvashandria symptoma elacis och i särskilt svåra fall grönsot.

3. ELIMINERA ALLA TRISTA STÖRNINGAR

Undvik så mycket som möjligt störande moment under uppladdningen.

Ibland går det självklart inte att undvika att man har andra uppfattningar än sin tränare – till exempel om läsningens innehåll – men då bör man försöka lösa problemet utan emotionella urladdningar, eftersom sådana kan orsaka att man i värsta fall glömmer bort att läsa färdigt ett helt kapitel.

4. VAR NOGA MED URSPRUNGET

För en läsare med ambitionen att komma någonstans i livet och inte stanna på poesitävlingsnivå gäller det att välja rätt redskap. Tänk på att den som läser på tid bör välja litteratur från västvärlden, och då menar jag inte suspekta länder som Tyskland, där man ju varit delade ända fram till 90-talet.

I vårt fall vill vi ju inte hamna på någon delad plats utan all träning går ju ut på att man skall hamna överst på prispallen.

Träningsläsningen bör därför vara något amerikanskt, ty i USA vet man ju att ta för sig.

Börja lite lätt (vi vill ju inte överanstränga oss och riskera skador från start) med t.ex. en pocket av Mickey Spillane och när du känner attt krafterna finns kan du våga orka med att lyfta en tegelsten av ex. vis Grisham. Lycka till!

5. HÅLL KOLL PÅ TRÄNINGSVÄDRET

Det är aldrig klokt att träna sin läsning i otjänlig väderlek. Dessutom är tjocka handskar inte att rekommendera ens inomhus. Sådant glöms lätt bort i träningsivern men, tro mig, det kan verkligen straffa sig riktigt ordentligt. Den som har för avsikt att ändå träna utomhus under vintermånaderna bör tidigare ha skaffat sig gedigen kunskap om hur det skall gå till. Annars finns risken att det slutar riktigt illa…



  Relaterade poster:
Fatal error: Call to undefined function wp_related_posts() in /home/dastnu/public_html/wp-content/themes/branfordmagazine/single.php on line 22