”Carlösten bör fortsätta beskriva bolagsplundring!”

Sep 2nd, 2009 | By | Category: 2000-4, Artikel

Av JAN ERIC ARVASTSON

Vid den kulturtidningsvecka på Stadsbiblioteket i Stockholm, då DAST stod som värd, höll Jan Eric Arvastson, thrillerförfattaren som skrev Sveriges första miljödeckare, ett engagerat anförande. Här följer ett sammandrag av hans plädering för fler thrillers och deckare som tar upp politiskt mygel, aktieskoj, IT-brott och annat som finns omkring oss i dagens samhälle.

För några år sedan hade svensk TV ambitionen att visa några thrillerserier, som i god mening kunde kallas politiska. En av dem handlade om atomsopfartyget Sigyn och skildrade hur fartyget i hemlighet fraktade laster som var förbjudna – antingen för stora eller alltför radioaktiva eller mellan fel länder, det minns jag inte. Poängen var att författarna hade ett ärende med sin story; de ville peka ut, mot bakgrund av annat som hänt, hur regering eller någon myndighet över folks huvuden bröt mot lagar och säkerhetsbestämmelser, kanske i privat vinstintresse eller av skumma politiska orsaker. Det kom också en eller annan avslöjande insiderskildring i bokform från den svenska maktens boningar, om statsråd som satt sitt ämbetes trovärdighet på spel genom t.ex. sexuella övertramp. En riktig samhällskritisk thriller kan förstås syssla med spelet mellan en statsminister och hans konkurrenter om makten. Men dess ärende ska vara mycket mer seriöst: den ska ta upp problem i den krets man skildrar som bygger på verkliga missförhållanden eller korruption som finns i samhället vi lever i. Boken ska vilja och våga sätta strålkastarljuset på förövarna, antingen de nu är politiker eller andra skurkar – höll jag på att säga.

Mygel i byggbranschen

Observera att en sån historia inte är detsamma som en dokumentärroman. En dokumentär ska arbeta med sanna uppgifter. En thriller är fiktiv och behöver inte bygga på riktiga fakta – den ska gå på djupet på annat sätt; författaren pekar ut nånting för oss som är farligt för att det kunde vara sanningen. Det finns massor av områden inom det svenska samhället som skulle behöva sin egen avslöjande thriller. Och det behöver inte alltid handla om mord. Byggbranschen är full av mygel – hur ser verkligheten ut där bakom de flotta fasaderna?

Vad är det för spel som pågår och som polisen inte tycks kunna sätta stopp för? Som gör det möjligt för utländska gangsters att etablera sig i Sverige och utan större problem, tycks det, fortsätta sin kriminella verksamhet? Bolagsplundring skriver min vän och kollega Carlösten Nordmark om i sina thrillers – det hoppas jag han fortsätter med.

Det finns för hoppningsfullt snart ett antal nya unga författare, som kan skriva spännande men också avslöjande thrillers, från t.ex. popvärlden, där det måste vimla av skrupelfria managers och tvetydiga kontrakt. IT-/aktie/världens illusioner, börssvindlerier. Men framför allt är det politiken som borde intressera eller snarare bristen på politik. De miljoner och åter miljoner som vi skattebetalare pungar ut med i tron att de ska gå till att förbättra skolan och åldringsvården, stärka polisväsendet och så vidare. Varför tycks de pengarna hela tiden försvinna medan verksamheter ständigt utsätts för inskränkningar? Vem tar i stället hand om miljonerna?

Debattören Göran Greider skrev nyligen nånting i stil med att en bra deckare inte får nöja sig med att bara beskriva ett brott eller en brottsling – den ska också förklara rent socialt hur det kunnat bli så. Det skulle kanske vara att gå för långt. Då kanske bara några socialprofessorer skulle skriva deckare – och hur skulle dom se ut? Man får inte glömma att skapa spänning är det stora uppdraget även för författare av politiska deckare.

I Sverige kommer det ut för få kriminalromaner och thrillers som granskar och kritiserar vanstyre och maktmissbruk. Sådana böcker är dubbelt bra. Inte nog med att de berättar spännande historier om vårt samhälle och dess verklighet – de tar också strid med orättfärdiga makthavare och kompisförhåll anden och begär hjälp av läsaren med att reagera, höja sin röst och protestera – få en ändring till stånd.

Det finns, som jag upp lever det, i dag en mycket dålig dialog mellan svenska folket och den politiska makten, partierna. Pamparna föredrar att byta ståndpunkter med varann i stället för att lyssna till vanligt folks kritik av missförhållandena. Storbolagen har blivit multinationella och gömmer sig bakom talesmän som sitter någonstans utomlands.

En författare kan här göra en viktig insats genom en thriller som pekar ut samhällsfarligheter. Den hjälper läsaren att formulera sin egen kritik. Den blir verkningsfull som en blåslampa i ändan på makthavarna för att inte tala om att det är en njutning att få öppna dörren till skafferiet och visa upp skurken där han står med fingrarna djupt i burken.

Hur ska vi läsa?

Betyder det att den okontroversiella deckarlitteraturen ska bojkottas, de trevliga mysrysarna där någon kvickögd tant eller trivsam, bakfull polisinspektör löser de välanpassade morden/brotten? Det ska jag inte svara på. Däremot på en annan fråga som så att säga finns inbyggd. Om det nu inte skrivs några skarpa samhällskritiska och viktiga deckare i Sverige – hur ska ni, vi, kunna läsa dem? Mitt svar är: Vi läser den välskrivna övriga deckarlitteraturen så länge – med spännande intriger och god personskildring. Så länge. Men vi sätter i gång och frågar efter de samhällskritiska deckarna och såna författare som vill ifrågasätta och avslöja krafter bakom korruption och politiska övergrepp i Sverige – för de finns.

Då kommer såna böcker att skrivas!

Läs politiska thrillers!

Taggar:

  Relaterade poster:
Fatal error: Call to undefined function wp_related_posts() in /home/dastnu/public_html/wp-content/themes/branfordmagazine/single.php on line 22